Platební morálka klesá, zákazníci zpoždění neřeší

Veronika Skálová Veronika Skálová
14. 8. 2009 6:58
Nejpozději platí Italové, ale zhoršují se i ostatní
Peníze včas? S postupující krizí to zná stále méně evropských dodavatelů.
Peníze včas? S postupující krizí to zná stále méně evropských dodavatelů. | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Hospodářská recese nedrtí jen prodeje, tržby či celé ekonomiky. Zásadním způsobem poznamenává i morálku evropských podniků. Především tu platební. Doba splacení pohledávky se v letošním roce prodlužuje bez ohledu na to, zda má zaplatit firma z Německa, Velké Británie či Francie. V průzkumu to zjistila pojišťovna Atradius ve spolupráci s Financial Times Deutschland.

Firmy pozdě platí nejen dodavatelům ze své domovské země, ale i těm ze zahraničí, což je pro české podniky se zahraniční klientelou špatná zpráva.

„Platební morálka domácích firem se podle průzkumu zhoršila ve všech zemích. Nejlépe jsou hodnoceny severské státy Švédsko a Dánsko, nejhůře jsou na tom jižní státy Itálie, Španělsko a Francie," uvedla Markéta Stržínková, ředitelka Atradius pro Českou republiku a region střední a východní Evropy.

Upozornila, že výrazně poklesla platební morálka v Německu, z něhož pochází většina klíčových zahraničních klientů českých firem.

„Zatímco doba splacení pohledávky v létě 2008 byla 36 dnů, letos je to 43 dnů. Německo je tak zemí s třetím největším nárůstem po Itálii a Jižní Americe. Na druhou stranu ale velmi zřídka došlo k situaci, kdy pohledávky nebyly splaceny vůbec," dodala Stržínková.

Nejvíc se zhoršili Belgičané, nejhůř platí Italové

Nejčastějšími příčinami, které stojí za prodlevami při placení účtů, jsou zhoršená likvidita, výrazný pokles prodeje a omezený přístup k financování. Obchodníky však příčiny příliš nezajímají a jen s hrůzou sledují, jak se platební morálka zhoršuje.

Největší propad v hodnocení platební morálky u domácích zákazníků oznámili Belgičané. Jako průměrnou nebo špatnou ji označilo 67 procent z dotázaných podniků, což je o 35 procent více než loni. Nejvíc si však na své domácí klienty stěžovali Italové, kteří tvrdí, že až u 76 procent svých zákazníků se setkávají s prodlevami.

Obecně platí, že společnosti lépe hodnotí platební morálku zahraničních než domácích firem. Nejvíce si na ni stěžovali Francouzi, kteří dostávají pozdě platby od 56 procent svých zahraničních partnerů.

Česko: Mezi hlavními neplatiči je stát

Česká republika sice nebyla do průzkumu v šesti evropských zemích zahrnuta, ale místní obchodníci starosti s platební morálkou dobře znají.

„Podle našeho posledního průzkumu platí 3 ze 4 firem po lhůtě splatnosti a tato situace se za posledních 5 měsíců rozhodně nezlepšila, naopak podle našich odhadů počet těchto podniků mohl stoupnout o 5 až 10 procent. Jediným receptem v této složité situaci je maximální odpovědnost a dodržování doby splatnosti faktur jak firmami, tak státem," dodává prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.

Zároveň upozornil, že na špičce mezi neplatiči je samotný stát, který by spíš naopak měl jít příkladem.

 

Právě se děje

Další zprávy