Mizející turisté mohou zničit malé české hotely v Praze

Veronika Skálová Veronika Skálová
15. 7. 2009 8:35
Malá obsazenost trápí hotely většiny kategorií. Krizi ty malé nemusí přežít.
Hotely musí bojovat o klienty různými způsoby. Od ceny po kvalitu. Ilustrační foto.
Hotely musí bojovat o klienty různými způsoby. Od ceny po kvalitu. Ilustrační foto. | Foto: Michaela Reitterer

Brno - Turistická sezóna je sice v plném proudu, ale hoteliéři si rozhodně nemohou mnout ruce nad plně obsazenými pokoji. Část problému leží ve stále klesajícím počtu zahraničních turistů, kteří do Česka přijíždějí. Kvůli tomu klesá obsazenost hotelů už od loňského roku.

Další ránu ale přinesla hospodářská recese. „Citelný úbytek nastal hlavně u německých turistů. Angela Merkelová vyzvala Němce, aby zůstali doma a podpořili ekonomiku své země a její lidé jí vyhověli. Ale ubývá i dalších národností. Odhaduji, že propad je oproti loňskému roku asi o dvacet až třicet procent," poznamenal Marek Audes, obchodní manažer společnosti Accor Hotels, které vlastní síť tříhvězdičkových hotelů Ibis.

Hotely Ibis jsou v Praze čtyři, pátý se na začátku srpna otevře v Plzni. „Právě pro Plzeň je vzhledem k sousedství s Bavorskem úbytek německých turistů obzvlášť bolestný," dodal Audes.

Celkově však nejvíc pociťují turbulence na trhu hoteliéři v Praze. Právě tam míří největší množství turistů, kteří často vyhledávají právě tříhvězdičkový a čtyřhvězdičkový standard.

„Všichni se samozřejmě snažíme prodat kapacity co nejdéle dopředu. Proto se objevují výhodné nabídky při rezervaci dvacet nebo třicet dní předem. Zároveň je však provází přísnější storno podmínky," konstatoval Audes.

Luxusnější hotely věří ve zlepšení

V komplikované době mají určitou výhodu hotely pětihvězdičkové. Není jich totiž tolik a zajímají jinou skupinu klientů než hotely s nižším standardem. Ani jejich zástupci však začátek letošní sezóny nehodnotí právě v superlativech.

„Situace rozhodně není optimální. Sezónnost ztrácela na významu už vloni a letos tento trend pokračuje. Je zřetelně vidět, že lidé si nejsou jisti, zda na dovolenou pojedou nebo ne a lhůta mezi rezervací a samotným pobytem se zkracuje. Máme však signály, že v září a říjnu by se situace mohla začít zlepšovat," zhodnotil Jan Korta, obchodní ředitel pětihvězdičkového hotelu Sheraton v Praze.

Analytik: krize změní cestovní ruch

Podle údajů Českého statistického úřadu však tržby v oblasti ubytování neklesly tak prudce, jak uvádějí hoteliéři. Od ledna do května se snížily výdělky ubytovacích zařízení v České republice o 13,3 procenta.

„Na základě údajů za prvních pět měsíců letošního roku předpokládáme, že v oblasti ubytování poklesnou v letošním roce tržby o 11 až 14 procent, v Praze pak o 16 až 19 procent. Je to proto, že se v hlavním městě odehrává většina cestovního ruchu a změnila se struktura přijíždějících turistů," poznamenal analytik společnosti Mag Jaromír Beránek.

Upozornil, že Praha má v současné době 120 tisíc lůžek určených pro turisty a to včetně vysokoškolských kolejí, internátů a 26 kempů. „A právě tam v poslední době rapidně poklesly ceny," dodal odborník na cestovní ruch.

Nejtvrdší konkurenční boj tak zůstane právě mezi hotely. Na úbytek turistů a hospodářskou recesi podle něj doplatí hlavně menší české hotely, které nemají ekonomickou sílu a nejsou na rozdíl od nadnárodních řetězců napojené na mezinárodní rezervační systémy.

„Krize odbourá nadbytečné články v cestovním ruchu. Proč by například klienti měli cestovním kancelářím platit tisk tisíců barevných katalogů v několika vydáních, když si je mohou stáhnout na internetu," uvedl příklad analytik.

 

Právě se děje

Další zprávy