Nova slaví 15 let, její akcie padají, ztrácí reklamu

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
4. 2. 2009 15:15
Cena akcií skupiny CME je na desetině svého maxima

Praha - Televize Nova slaví 15 let úspěšného vysílání. Akcie jejího majitele, americké mediální skupiny CME, si ale už tak dobře nevedou - v Praze se momentálně obchodují za zhruba desetinu svého maxima. Hlavní problém je zřejmý - finanční krize ve světě.

Pro srovnání, historické maximum akcií CME v Praze činí 2 335 korun za akcii (říjen 2007). Nyní se akcie obchodují nad hranicí 200 korun, což je prakticky 90procentní propad. Minimum padlo loni v listopadu, a to 194 korun za kus.

"Jen od začátku roku 2009 v Praze akcie klesly o 44 procenta, za rok 2008 pak o 81 procent, takže na pražské burze patří k nejvíce klesajícím titulům," vypočetl analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Krize v televizi: Výdaje na reklamu klesají

Podle analytika Jiřího Fišera ze společnosti Patria je důvodů k poklesu akcií hned několik - omezení výdajů za reklamu, oslabení lokálních měn, které negativně ovlivňují zisky, relativně vysoké zadlužení skupiny CME kvůli uskutečněným akvizicím a také zvýšená averze investorů k riziku, která vede k výprodeji akcií ze střední a východní Evropy.

"Je však třeba zdůraznit, že tyto problémy se týkají zejména Rumunska a Ukrajiny. Situace v České republice je stabilnější, i když i zde očekáváme letos pokles trhu s televizní reklamou," doplnil Fišer.

Problémy se akciím CME nicméně nevyhýbají ani na americkém technologickém trhu Nasdaq. Tam se kvůli krizi a výprodeji na světových trzích propadly až na současných 10 dolarů za kus.

Pokles příjmů z reklamy komerční televizi trápí nejvíce, jsou totiž hlavním zdrojem tržeb. "Obvyklým scénářem minulých let bylo to, že ceny za reklamu v televizi rostly dříve meziročně o zhruba 20 až 30 procent, a tyto předpoklady pro rok 2009 se objevovaly i koncem roku 2008," popisuje situaci na trhu Moravanský a podotýká, že to se s příchodem krize mění. 

Malá konkurence v malé zemi

I přes současné problémy ale Nova stále patří k nejúspěšnějším televizím ve střední Evropě a svému majiteli zatím dělá radost - z celkem sedmi zemí střední a východní Evropy, kde vlastní televize, je pro něj nejhodnotnějším firemním aktivem.

Nova má momentálně třetinový podíl na tržbách CME a přibližně poloviční podíl na zisku EBITDA (tj. zisku před zdaněním, úroky, odpisy a amortizací). Pro minulý rok trh odhadl celkové tržby přesahující šest miliard korun a provozní zisk EBITDA přes tři miliardy korun. V roce 2007 přitom činily tržby 5,6 miliard korun.

Úspěch televizi nicméně podle analytiků usnadnila nevelká konkurence v Česku. Na domácím trhu má dominantní pozici - více než 40procentní podíl sledovanosti. "Kromě veřejné České televize byla Nově jediným konkurentem TV Prima. V jiných zemích je televizní trh více rozdroben, což znamená vyšší konkurenci," podotkl analytik Patrick Vyroubal ze společnosti Atlantik FT.

Foto: Aktuálně.cz

 

Právě se děje

Další zprávy