ČNB nahnala lidi do obchodů, tržby prudce vzrostly

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
10. 1. 2014 9:22
Maloobchodní tržby v listopadu stouply meziročně o 7,8 procenta.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Praha - V měsíci, kdy Česká národní banka sáhla k intervencím, výrazně vzrostly tržby obchodníkům. Ukazují to první data Českého statistického úřadu po oslabení koruny.

Maloobchod včetně motoristického segmentu v listopadu utržil o 3,6 procenta více oproti říjnu, meziročně pak dokonce o 7,8 procenta (po očištění o sezónní vlivy). V říjnu přitom tržby meziročně vzrostly jen o procento.

"Takto brutální růst lze připsat na vrub devizovým intervencím. Lidé ve strachu z budoucího zdražení vzali obchody ztečí a důkladně se předzásobili. Pravděpodobně velkou část vánočních dárků nakoupili už v listopadu," říká analytik Raiffeisenbank Václav Franče.

"Záměr přimět lidi k vyššímu utrácení kvůli očekávanému zdražení se tedy krátkodobě povedl ČNB dokonale. Otázka je ale, jak dlouhé trvání tato nákupní horečka bude mít. Obávám se, že v tomto roce uvidíme podobně razantní poklesy maloobchodu, až se oslabení koruny plně promítne do cen," dodává Franče.

Nejvíc nákupů v e-shopech za čtyři roky

Nejvíce v listopadu vzrostly tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které reálně meziměsíčně přidaly 4,9 procenta a meziročně vyrostly po očištění o 16,6 procenta.

"Právě strach z toho, že automobily velmi brzy zdraží, motivoval spotřebitele k nákupu. Trh s motorovými vozidly ale rozhodně nebyl ve špatné kondici ani před intervencí. Od dubna bez přestání roste a nebýt velkého výpadku v březnu, byl by roční průměr rozhodně vyšší než 'jen' 3,3 %," říká Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se sezónně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 3,2 procenta a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 4,4 procenta. "Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 3,3 % vlivem vyššího prodeje nepotravinářského zboží o 6,3 % a potravin o 1,1 %, za pohonné hmoty tržby naopak klesly o 2,1 %," dodávají statistici.

V listopadu také výrazně narostl prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 36,4 procenta, což je nejvyšší růst v posledních čtyřech letech.

"Tržby rostly o víc než třetinu a to je obrovský úspěch. Tak výrazný růst naposledy zaznamenaly e-shopy na Vánoce 2009. Přitom jejich srovnávací základna roste a nejde už o zanedbatelné částky, které se v tomto segmentu otáčejí. Kampaně propagující "staré ceny" na e-shopech doslova zaplavily Česko a lidé na ně slyšeli," komentuje Kozub.

Ke zvýšení tržeb v maloobchodě došlo ve všech sledovaných sortimentních skupinách, vyjma již zmíněného prodeje pohonných hmot a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (pokles o 6,2 %).

"Tržby ve specializovaných prodejnách počítačového a komunikačního zařízení rostly o 13,1 %, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 8,6 %, oděvů a obuvi o 6,6 % a výrobků pro domácnost o 5,4 %. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 1,4 %, přičemž podnikům se 100 a více zaměstnanci v této skupině vzrostly o 2,7 %," uzavírají statistici.

 

Právě se děje

Další zprávy