Sendvičová síť Subway míří do dalších měst a zlevní

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
14. 6. 2013 12:23
Praha - Americká franšízová síť restaurací Subway chytá v Česku druhý dech. V letošním roce plánuje v tuzemsku otevřít nejméně tři nové pobočky, čímž by se jejich počet rozrostl na zhruba 15 fastfoodů
Foto: Subway

Ještě během léta chce Subway obnovit ve spolupráci s novým franšízovým partnerem restauraci v brněnském obchodním centru Campus Square. Přibude také jedna pobočka v Jihlavě a v Olomouci. Firma předpokládá, že by mohla do konce roku přidělit ještě minimálně dvě další licence.

„V dalších letech bychom se chtěli rozšířit do ostatních krajských měst. Zajímají nás třeba Pardubice, Hradec Králové, České Budějovice nebo Zlín," říká Irena Schlosserová, developer koordinátorka pro region střední a východní Evropy.

Novým cílem řetězce Subway v Česku je překonat v počtu restaurací největšího hráče na trhu, firmu McDonald´s. Ta na tuzemském trhu provozuje 89 poboček.

Z pražské centrály chce řetězec také řídit vstup na další nové trhy. Nejvíce si firma slibuje od ukrajinského trhu, který by se mohl stát po Rusku co do počtu restaurací druhým největším trhem v regionu střední a východní Evropy.

Smělé plány zatím nevyšly

Na českém trhu sice Subway působí už deset let, dřívější plány na velkou expanzi ale nevyšly. Ještě v roce 2007 společnost avizovala otevření až padesáti prodejen během pěti let. Nakonec jich zatím provozuje jen jedenáct, z toho šest v Praze.

Společnost připouští, že na vině může být částečně i nevhodně nastavená cenová politika. Proto se rozhodla pro úpravu cen. „Ceny si do značné míry stanovují sami franšízanti. Rádi bychom ale, aby se v Praze přiblížily na úroveň moravských měst," říká Schlosserová. Cenový rozdíl mezi těmito dvěma regiony odhadla na zhruba dvacet korun.

Poptávka po sendvičích Subway se nicméně loni zvýšila o desetinu. Česko tak v nárůstu prodejů překonalo celoevropský průměr.

Podle Schlosserové je koncept Subway výhodný svojí jednoduchostí a nízkými vstupními investicemi. „Franšízovou licenci lze pořídit za 7500 eur. V případě zájmu o další licence je pak vstupní cena poloviční," upřesňuje. Franšízantům, kterým se podaří restauraci zprovoznit do jednoho roku od pořízení licence, pak Subway vrátí polovinu vstupního poplatku.

Celkové náklady na vybavení  restaurace představují se vším všudy milion korun. Franšízanti pak ročně Subwayi odvádějí osm procent z obratu.

Restauraci si mohou podle development agenta pro Moravu a Slezsko Oldřicha Peprly otevřít i zájemci bez předchozí gastronomické zkušenosti. „Naši franšízanti přicházejí z různých oborů - stavebnictví, média, finanční sektor nebo logistika. Máme ale také franšízanty, kteří byli dříve stálými zákazníky restaurací Subway," doplňuje jej Schlosserová.

Nejvíce nadějná je Ukrajina

Subway nyní v zemích střední a východní Evropy včetně Ruska provozuje zhruba 700 restaurací. Právě z pražské centrály bude řízena expanze i na další evropské a asijské trhy. Největší naděje firma vkládá do Ukrajiny.

„Již můžeme oficiálně oznámit, že vstoupíme na ukrajinský trh," prozrazuje Schlosserová. Ukrajina by tak mohla být druhým nejsilnějším trhem sítě Subway ve střední a východní Evropě. První je s 550 restauracemi Rusko.

V plánu je také vstup na gruzínský trh nebo do Kazachstánu. Mezi sousedy České republiky má podle Schlosserové největší růstový potenciál Polsko. Zde firma provozuje 74 franšíz a do konce letošního roku by se ráda přehoupla přes stovku.

Celý tento region je v současné době obsluhován z logistického centra v Berlíně. S budoucí expanzí na nové trhy by mohlo vzniknout další logistické středisko v jedné z nových zemí. Firma podle Peprly nevylučuje ani zřízení meziskladů v některém z českých nebo moravských měst.

První restauraci otevřel Subway v roce 1965 v USA ve městě Milford. Zakladatelé, Fred DeLuca a Peter Buck, nejdříve provozovali vlastní restaurace. Nyní je celá síť zhruba 40 tisíc restaurací provozována výhradně formou franšízy.

Koncept je postaven na široké škále sendvičů, o jejichž ingrediencích rozhoduje sám zákazník a celá příprava probíhá před jeho očima. Množství různých kombinací sendvičů firma odhaduje na 10 milionů.

 

Právě se děje

Další zprávy