Místo tvrdého víno. Prohibice zvedla prodej o polovinu

Tomáš Fránek
24. 9. 2012 16:10
Pivovary i vinaři se však bojí krachů restaurací, ztratily by odběratele
První minuty po pátečním zákazu v Česku.
První minuty po pátečním zákazu v Česku. | Foto: Reuters

Brno - Až dvojnásobný nárůst prodejů vína hlásí některé obchodní řetězce po deseti dnech zákazu prodeje takzvaného tvrdého alkoholu v Česku. Lihoviny tak část lidí zřejmě nahradila vínem, méně už pivem.

Ukazují to první statistiky výrobců a prodejců v Česku. Zvýšený prodej vína potvrzují jak zástupci obchodních řetězců, tak vinoték. V restauracích také poměrně výrazně roste spotřeba sektů.

Producenti vína i piva se ale příliš neradují. Dlouhodobá prohibice totiž podle nich neprospěje nikomu - případné krachy restaurací je připraví o odběratele.

A ani vyšší tržby z vína a piva zřejmě obchodníků nevykompenzují ztráty z prodeje tvrdého alkoholu.

Náhražka za tvrdé

„Prodej vína stoupl na dvojnásobek," uvedla Judita Urbánková, mluvčí společnosti Ahold, provozující síť Albert. Vedle prohibice je to ale také díky tomu, že řetězec nabídl část vín v akční nabídce.

Nárůst prodeje o padesát procent hlásí například Milan Tichota, který provozuje vinotéku v Brně. "Lidé začali kupovat i levnější vína, což může znamenat, že je to pro ně náhražka za tvrdý alkohol," říká.

Zvýšený zájem o víno hlásí také restaurace,  i když celková přesná čísla ještě velké vinařské firmy nemají. "V restauracích se to projevuje jako první," konstatuje bez bližších podrobností mluvčí společnosti Vinium Jiří Felix.

Prodej vína ale neroste všude, některé obchodní řetězce zvýšený zájem neevidují. „Aktuální situace týkající se prohibice se nijak významně nepromítla do zájmu našich zákazníků o sortiment alkoholu. Prodej vína a piva byl v uplynulých dnech na stabilní úrovni," uvedla mluvčí společnosti Tesco Michaela Vinterová.

Řetězce zatím nejsou schopné přesně vyčíslit, zda může zvýšený prodej vína a také piva nahradit výpadek v prodeji tvrdého alkoholu. Obvyklé denní tržby z prodeje tvrdého alkoholu počítají řetězce na miliony korun.

Bojíme se krachů hospod

Pivovarům se podle prvních čísel zvedl prodej zhruba o pětinu oproti dlouhodobému průměru. Jejich zástupci ale přesto varují před dlouhým trváním prohibice.

Podle odhadů samotných provozovatelů totiž už po čtrnácti dnech prohibice mohou krachovat první hospody či restaurace.

„Spotřeba piva sice může stoupnout, ale delší prohibice může mít nepříznivý dopad na restaurace, které budou krachovat. Tím utrpí všichni," říká například mluvčí pivovaru Bernard Zdeněk Mikulášek.

Podobné obavy mají i v Plzeňském Prazdroji. „Sdílíme obavy z případného negativního dopadu tohoto opatření nejen na výrobce, ale také na obchodníky, na majitele hospod a restaurací, a také na zaměstnanost a celkový vývoj české ekonomiky," varuje Jiří Mareček z Prazdroje.

Etikety lahví, v nichž byl nalezen nebezpečný alkohol - může jít o padělky:

Ve stínu Draka. Fotili jsme v centru metanolové aféry:

 

Právě se děje

Další zprávy