Kaufland platí pokutu, neměl rámečky u 18 tun kuřat

Tomáš Fránek
12. 9. 2012 18:45
Podle řetězce šlo o formalitu, verdikt veterinární správy ale nyní potvrdil soud
Foto: Pavel Baroch

Brno - Obchodní řetězec Kaufland musí s definitivní platností zaplatit pokutu za to, že do svých obchodů dodal téměř osmnáct tisíc kilogramů kuřat se špatným označením.

Pokutu ve výši dvacet tisíc korun potvrdil Nejvyšší správní soud.

Na obalech kuřat z Německa chyběl oválný rámeček informující, odkud kuřata pocházejí. Pro takové výrobky jej přitom nařizují směrnice Evropské unie.

Závažné pochybení, nebo formalita?

Údaje o původu kuřat z Německa sice na obalech byly, ale neměly předepsanou formu. Podle české Státní veterinární správy šlo jednoznačně o závažné porušení zákona, ne pouhou formalitu.

"Jedná se o porušení základních povinností provozovatele potravinářského podniku při označování potravin, jejichž splněním má být zabezpečeno, že do oběhu bude uveden pouze produkt, který disponuje řádným identifikačním označením, a to včetně jeho řádného, formálně správného provedení na výrobku," uvedli veterináři ve svém verdiktu.

Kaufland se ale bránil. Podle jeho zástupců šlo jednoznačně o formální pochybení, které by vůbec nemělo být trestáno. "Všechny potřebné údaje na kuřatech byly," bránil se řetězec.

Nejvyšší správní soud ale nyní pokutu potvrdil. Podle soudců je oválná značka na výrobcích důležitá pro zákazníky.

Ovál je důležitý

"Identifikační značka je podle platné právní úpravy jedinou informací pro spotřebitele, jakož i kontrolní orgány členského státu, v němž je zboží uváděno na trh, ze které je možno zjistit údaje o původu zboží, tedy jednak že toto bylo vyrobeno v Evropské unii, a dále konkrétně ve kterém členském státě a ve kterém potravinářském podniku," uvedli soudci.

Ti potvrdili, že oválné označení je klíčové pro to, aby lidé mohli spolehlivě a rychle rozeznat, odkud výrobek pochází.

"Podstatnou náležitostí identifikačního označení je pak to, aby toto bylo oválné, tedy aby byly potřebné údaje uvedeny v oválném rámečku, který je - na rozdíl od ostatního textu na výrobku - na první pohled dobře rozeznatelný a nezaměnitelný," rozhodli soudci.

Kaufland je společně s Lidlem součástí německé skupiny Schwarz, která je s tržbami 65,5 miliardy korun největším řetězcem na tuzemském trhu.

 

Právě se děje

Další zprávy