Obchodům vládne zmražené pečivo, čerstvého je málo

Tomáš Fránek
3. 8. 2012 5:30
V obchodech zůstaly čerstvé jenom rohlíky a chleba, zbytek je rozpečený
Foto: Ludvík Hradilek

Uherské Hradiště - Rozmražené pečivo vládne velkým českým obchodům. Čerstvých rohlíků a chleba je na pultech výrazně méně.

Podle oficiálních statistik zhruba čtvrtina pekárenských výrobků v Česku pochází z mrazáku, ve velkých hypermarketech i diskontních prodejnách, které ovládají trh v Česku, je zmraženého a rozpečeného pečiva ale více.

Čerstvé jsou tak jenom rohlíky a chleba, zbytek pečiva (odhadem až dvě třetiny) zdobí cedulka potvrzující, že bylo vyrobeno ze zmražených polotovarů.

Moc čerstvého v obchodech není

Ukázalo to šetření online deníku Aktuálně.cz v hypermarketech a diskontních prodejnách v Uherském Brodě a Uherském Hradišti (prodejny Tesco, Kaufland, Lidl, Penny Market, Billa a Albert).

Od středy musí obchodníci povinně označovat pečivo vyrobené ze zmražených polotovarů. V platnost totiž vstoupila vyhláška ministerstva zemědělství, která to nařizuje. Pečivo vyrobené ze zmražených polotovarů se od toho čerstvého totiž liší v řadě podstatných bodů.

Není sice kvalitativně nijak horší než čerstvé pečivo, ale mnohem rychleji se kazí a tvrdne, není vhodné ke skladování. A aby se rozmražené pečivo co nejvíc podobalo tomu čerstvému, musí obsahovat různé látky, jako jsou enzymy, emulgátory a stabilizátory.

Vyhláška tak nyní zákazníkům umožňuje zvolit si, zda chtějí pečivo čerstvé, nebo rozmražené, nabídka v obchodech ale lidem zas tak moc na výběr nedává. Čerstvé si bez rozdílu, zda nakupují v hypermarketu, nebo diskontní prodejně, mohou koupit většinou jenom klasické rohlíky a chleba.

Zbytek je už označený (často velmi malým písmem) slovy rozpečeno nebo čerstvě dopečeno. Jde přitom o velmi širokou nabídku, rozpečené se prodávají bagety, různé typy housek, koblihy, koláče nebo buchty.

Lidi to překvapuje

Lidé v obchodech přiznávají, že je překvapilo, co všechno je z rozmraženého pečiva. „Třeba u baget nebo housek jsem to fakt nečekala, myslela jsem si, že jde o čerstvé pečivo přímo z pekárny," uvedla Hana Soukupová. „Koblihy už nakupuju fakt jenom v pekárně, ty z obchodu byly do večera tvrdé. A nové označování jenom potvrdilo, že i když se tváří jako čerstvé, tak prostě čerstvé nejsou," uvedl Milan Mertlík.

Novou vyhlášku ostře kritizují obchodníci ze Svazu obchodu a cestovního ruchu. Podle obchodníků rozhodnutí ministerstva nepředcházela žádná analýza srovnávající kvalitu rozpékaného a čerstvého pečiva.

O kvalitě pečiva podle obchodníků rozhodují parametry, jako například doba kynutí, pečení a složení výrobku. "Zjednodušit proto kvalitu na čerstvost pečiva a nabádat spotřebitele k názoru, že by předpečené, následně hluboce zmražené a nakonec v maloobchodu dopečené pečivo bylo méně kvalitní, je matoucí," tvrdí svaz.

Jedním z hlavních argumentů iniciátorů vyhlášky byly také obavy z rostoucích dovozů pečiva k rozpékání ze zahraničí, hlavně z Polska a Francie.

Obchodníci ale tvrdí, že tento stav se v posledních letech změnil a zhruba 75 procent polotovarů nyní dodávají maloobchodu domácí výrobci, například firmy ProFrost, Nowaco, Vamix či United Bakeries.

 

Právě se děje

Další zprávy