Chtějí po vás poplatek za reklamaci? Porušují zákon

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
12. 4. 2012 12:31
Podle časopisu dTest je takové jednání prodejce v rozporu s občanským zákoníkem
Foto: Aktuálně.cz

Praha – Dali jste reklamovat například televizi a prodejce po vás chtěl poplatek za zamítnutou reklamaci? Podle časopisu dTest je takové jednání prodejce nezákonné.

Prodávající označují za neoprávněnou reklamaci případy, kdy nezjistí oznámenou vadu nebo kdy nejde o vadu spadající do záruky. Vyřízení reklamace zahrnuje určité náklady, například na přepravu, testování a podobně. S tímto odůvodněním požadují po zákaznících poplatky někdy i ve výši několika set korun.

Takové jednání lze ale podle dTestu považovat za nezákonné. „Nesmíme zapomínat, že kupující je při prodeji zboží v obchodě stranou slabší, která nedisponuje profesionálními znalostmi,“ říká vedoucí spotřebitelské poradny časopisu dTest Lukáš Zelený.

„Prodávající je povinným subjektem, proto je spravedlivé, aby náklady spojené s vyřízením reklamace nesl právě on, neboť u něj zákon předpokládá, že porušil svoji povinnost plnit bez vady,“ dodává Zelený.

Časopis dTest své právní stanovisko o neoprávněnosti poplatku opírá mimo jiné o ustanovení občanského zákoníku, které říká, že spotřebitelské smlouvy nesmějí obsahovat ujednání, jež znamenají k újmě spotřebitele značnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran.

Občanský zákoník dále považuje za nepřípustná smluvní ujednání omezující práva spotřebitele při uplatnění odpovědnosti za vady či odpovědnosti za škodu.

dTest opírá svou argumentaci také o rozhodnutí Nejvyššího správního soudu z roku 2006, podle něhož prodávající, který v jím vydaném reklamačním řádu stanovil pro případ nedůvodné reklamace povinnost spotřebitele hradit náklady takové reklamace, tím porušil povinnost uloženou v § 13 zákona o ochraně spotřebitele.

V roce 2011 pak ten samý soud dodal, že proti opakovaným neoprávněným reklamacím se prodávající může bránit jejich prostým zamítnutím.

Možné zneužití práv zákazníka, který by prodejci reklamoval bezvadné zboží, a způsoboval mu tak zbytečné náklady, odmítají i právníci časopisu dTest.

„Je-li zcela zjevné, že se jedná o šikanu ze strany zákazníka a věc nemá žádné vady, nebo je způsobil sám zákazník, prodávající má vždy možnost reklamaci zamítnout, aniž by mu náklady vznikaly,“ uvádí Lukáš Zelený.

 

Právě se děje

Další zprávy