Nejvíce problémů je v e-shopech, tvrdí zpráva ČOI

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
5. 4. 2012 10:14
Problematické jsou také předváděcí akce pro seniory
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Česká obchodní inspekce loni zjistila prohřešky nejčastěji při kontrolách internetových obchodů, předváděcích akcí a prodejců pevných paliv. Lépe vyzněly kontroly výprodejových akcí v obchodních řetězcích, pohřebních služeb či taxislužeb, u kterých byl podíl odhalených nedostatků výrazně nižší.

Vyplývá to ze statistik, které ve výroční zprávě za loňský rok zveřejnila Česká obchodní inspekce.

Nejhůř loni dopadly kontroly zaměřené na internetové obchody. Inspekce jich provedla 1021 a nedostatky zjistila v 749 případech, což odpovídá bezmála 75 procentům.

Internetoví prodejci zákazníkům například neposkytli zákonem stanové informace nebo jim dali k dispozici jen částečné údaje o podmínkách uzavření kupní smlouvy či uplatnění práv z ní vyplývajících. Častým prohřeškem bylo i špatné informování o podmínkách reklamace. Některé e-shopy také nedodržují zákonem stanovenou třicetidenní lhůtu k vyřízení reklamace.

Důchodci musí nakupovat předražené zboží

Pomyslné druhé místo patří předváděcím akcím, na kterých je hlavně seniorům nabízeno často předražené zboží, například deky, domácí spotřebiče, nádobí a relaxační pomůcky. ČOI loni našla závady na zhruba 70 procentech z 241 kontrolovaných předváděcích akcí. Prodejci často klamali zákazníky a používali agresivní praktiky.

Různé prohřešky zjistila ČOI také v 51 z 85 kontrol zaměřených na prodej pevných paliv a závady odhalila polovina z 290 kontrol spotřebitelských úvěrů. Nedostatky se týkaly zejména uzavíraných smluv, reklamy či informací o podmínkách spotřebitelského úvěru.

V případě výprodejů byl podíl prohřešků nižší. ČOI provedla 3453 kontrol slev a nedostatky odhalila v 1319 případech, což odpovídá podílu 38 procent. Nižší podíl závad byl také u pohřebních služeb, a to 34,6 procenta, výkupen odpadů (34,4 procenta), prodejců sportovního zboží (34,5 procenta) či provozovatelů taxislužeb (26,7 procenta).

U benzinek je podíl závad malý

Jeden z nejnižších podílů závad vykázaly kontroly pohonných hmot. ČOI jich loni provedla 1306 a nedostatky našla v 80 případech (6,8 procenta). Ještě lépe vyzněly kontrolní akce zaměřené na to, zda obchodníci a poskytovatelé služeb nediskriminují některé skupiny spotřebitelů například kvůli jejich rase, věku či národnosti.

ČOI loni zorganizovala 1099 těchto kontrol a pouze v 19 případech zjistila nedostatky. Podobně dopadly kontroly, které se týkaly diskriminace handicapovaných.

ČOI loni provedla celkem 47 350 kontrol a různé nedostatky našla při třetině z nich. Za zjištěné prohřešky loni inspekce uložila 13 982 pokut v celkové hodnotě 60,2 milionu korun.

 

 

Právě se děje

Další zprávy