Online nákupů loni přibylo. Nejaktivnější byli Číňani

Tereza Holanová Tereza Holanová
29. 3. 2012 10:46
Zákazníci z Evropy nakupují na internetu třikrát měsíčně, Číňani až desetkrát
Foto: Thinkstock

Praha - Průměrný Evropan nakupuje přes internet dvakrát nebo třikrát za měsíc. Nejčastěji si vybírají zboží on-line Číňani. Ti, kteří mají s e-shopy zkušenost, v drtivé většině koupí nejméně deset věcí měsíčně. Vyplývá to ze zprávy Customers Take Control (Zákazníci získávají kontrolu), kterou zpracovala poradenská skupina PwC.

Z celosvětového šetření vyplývá, že 90 procent všech osob, které nakupují online, si objednává  knihy, hudbu nebo filmy. Následují oděvy a obuv.

"Dokonce i zboží jako šperky, hodinky, sportovní nebo outdoroové vybavení, které se na žebříčku oblíbenosti nachází na nejnižších pozicích, ovšem přitahuje pozornost více než šedesáti procent internetových zákazníků," komentují autoři.

Loni nastal boom

V dalších trendech panují mezi jednotlivými částmi světa rozdíly. Zatímco v Číně si 70 procent lidí, kteří využívají on-line nákupy, pořídí na internetu alespoň jednu věc týdně, v USA nebo Velké Británii činí tento podíl pouze 40 procent. V Nizozemsku, Francii nebo Švýcarsku se dokonce jedná pouze o 20 procent.

Jak z šetření vyplývá, online nákupy zažily boom teprve v nedávné době. Zhruba 22 procent respondentů totiž uvedlo, že poprvé si objednali zboží na internetu loni. Například ve Velké Británii došlo v roce 2011 ke dvojnásobnému nárůstu.

Za popularitou internetových nákupů stojí podle autorů výzkumu několik okolností. Lidé, kterých se dotazovali, uváděli nejčastěji možnost nakupovat, kdykoliv se jim to hodí, což je klíčové pro 28 procent respondentů. K dalším důvodům patří nižší ceny, rychlost, jednoduchost nebo lepší srovnatelnost.

Internet a kamenný obchod se musí doplňovat

Jak výzkum ukázal, firmy se zájmu zákazníka postupně snaží přizpůsobit a začínají prodej v kamenném obchodě a na internetu kombinovat.

"Tradiční prodejci postupně zavádějí internetové obchody. Internetové podniky naopak rozšiřují výdejní místa s ukázkami vybraných produktů. Sortiment se v Česku rozšiřuje od tradiční elektroniky a počítačového vybavení přes drogerii, sezónní zboží, třeba až k potravinám," komentuje situaci v Česku Jan Malý z PwC.

Ne všichni to ale ještě dotáhli k dokonalosti. "Někteří maloobchodníci, zvláště ti, kteří začali svůj podnik s cihlami a maltou, jsou stále zvyklí na zavedenou kulturu nakupování a zatím se novým preferencím zákazníků nezvládli přizpůsobit," stojí ve zprávě Pwc.

Za častou chybu autoři považují, pokud společnosti, které již e-shop zavedly, provozují obě formy prodeje odděleně. Jako firmu, ze které by si měly vzít příklad, zmiňují Ikeu, která u každé položky detailně uvádí, kolik je výrobku v kterém obchodě k dispozici, a dělá tak maximum, aby přitáhla uživatele internetu do obchodů.

 

 

Právě se děje

Další zprávy