Reklamní lži o jídle skončí. Jogurt imunitu neposílí

Tomáš Fránek
23. 3. 2012 5:30
Evropská komise rozhodne, které reklamní slogany klamou zákazníky v obchodech
Foto: Reuters

Brusel - Už žádné reklamy na jogurty slibující posílení imunity bez doložených vědeckých studií. A žádné lákání na zázračně zdravé sladkosti plné vitamínů.

Po letech příprav má Evropská komise zbraň na to, jak zabránit výrobcům potravin vybízet k nákupu za pomoci agresivní a zavádějící reklamy.

Zhruba 1600 sloganů, které užívají výrobci potravin, by mělo v budoucnosti z Evropské unie zmizet. Naopak asi 220 sloganů schválili europoslanci jako přípustných, tedy neklamajících zákazníky.

Nelžete v reklamě

Seznamy zakázaných a povolených sloganů na potraviny vychází z dlouhodobého testování Evropského úřadu pro bezpečnost potravin. Jeho experti testovali na 44 tisíc reklamních sloganů a ke schválení poslali jenom ty, které odpovídají vědeckým poznatkům.

Evropská komise nyní musí do šesti měsíců tyto seznamy upřesnit a definitivně připravit. Poté by výrobci měli přestat zakázané slogany užívat. Na základě nových vědeckých poznatků nicméně budou moci požádat o nové přezkoumání a zařazení na seznam povolených výrobků.

Bez vědeckých důkazů tak už například nepůjde tvrdit, že jogurty jsou dobré pro imunitní systém, nebo že jsou sladkosti zdravé a plné vitamínů. Sítem neprošly například Actimel nebo Kinder čokoláda - EU pochybuje, že mají skutečně takové účinky, o kterých informují jejich výrobci.

Naopak třeba sušenky vyrobené z obilnin, které jejich výrobci prodávají zákazníkům s tím, že pomáhají trávení, se takto budou moci dále propagovat. A bez problémů bude i reklama na pití a účinky vody s tím, že to pomáhá udržovat tělo - musí však být uvedeno, že je potřeba vypít alespoň dva litry denně. Zelenou dostaly také žvýkačky bez cukru či výrobky obsahující vápník, fosfor nebo vitamín D.

Tyčinky, jogurty, bonbony

Spotřebitelská sdružení upozorňují na klamání zákazníků v reklamě na potraviny dlouhodobě. A například ankety o výrobek, který klame lidi nejvíce, se vloni v Německu zúčastnily desítky tisíc lidí.

"Vítězem" se stal mléčný řez od společnosti Ferrero. Podle zákazníků klame svou prezentací a reklamou nejvíc.

"Lehká svačinka s báječnou chutí našlehaného mléka," tvrdí o něm výrobce. Podle organizace Foodwatch, která se zaměřuje na bezpečnost potravin, se však tyčinka nedá srovnat ani s čokoládovo-šlehačkovým dortem. Mléčný řez obsahuje o třetinu tuku a cukru více.

Jako další příklady klamání zákazníků si němečtí spotřebitelé vybrali reklamu na jogurt Activia a bonbony Nimm2 Soft.

Reklama na Activii, která patří mezi nejprodávanější jogurty také v Česku, podle sdružení Foodwatch značně přehání. Podobné účinky při trávení jako u Activie je možné podle sdružení dosáhnout pojídáním normálních jogurtů nebo třeba i sušených švestek a koneckonců i obyčejnou chůzí. Společnost Danone však pochyby odmítá - podle ní 28 studií dokazuje, že Activia je zdraví prospěšná.

 

Právě se děje

Další zprávy