V Albertu padají hlavy. Za akci "Eidam s plísní"

Tomáš Fránek
1. 3. 2012 7:00
Výrobci jsou nuceni šetřit. Nedostatečná je i kontrola a motivace zaměstnanců řetězců
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Série kontrol v českých obchodech, při nichž Státní zemědělská a potravinářská inspekce našla prošlé a přebalené potraviny s posunutými daty spotřeby, má své první oběti.

Některé řetězce už začaly propouštět manažery prodejen, v nichž inspekce podvody objevila. Deníku Aktuálně.cz to potvrdila mluvčí společnosti Ahold Simona Caidlerová.

Ahold v Česku provozuje síť Albert. Firma už propustila manažera prodejny v Praze 10, která byla letos v souvislosti s přebalováním potravin zmíněna jako první obchod v Česku.

Inspektoři tam našli dva výrobky s názvem "Eidam salám uz. 40 %", na nichž byla viditelná plíseň. Inspekce okamžitě zakázala jejich další prodej.

A tento manažer nebude jediný. "Podobně jsme museli postupovat i v ostatních případech," říká Caidlerová.

Dusno v obchodech

Personální změny slíbila i společnost Billa, u níž inspekce také objevila přebalené potraviny s posunutým datem spotřeby, a podobné problémy řeší i další řetězce.

"Je z toho hodně dusno, o situaci se už začali zajímat také zahraniční majitelé firem," popsal situaci jeden z manažerů.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce letos objevila zatím 25 případů a desítky kilogramů potravin s klamavě označeným datem spotřeby u čtyř obchodních řetězců.

"Obchodní řetězce jsou nyní pod obrovským tlakem a všichni naši zaměstnanci v těchto dnech pracují v extrémním stresu," dodává mluvčí společnosti Ahold.

Pod tlak dostávají řetězce především zákazníci, kteří si stále více všímají toho, co jim obchodníci nabízejí. Inspekce od spotřebitelů letos v lednu a v únoru dostala 2,5krát více podnětů ke kontrolám než vloni. Během prvních dvou letošních měsíců uskutečnila 1188 kontrol.

Šetří se všude

Podle šéfa inspektorů Martina Klanici je hlavním důvodem současné situace obrovský tlak obchodníků na výrobce potravin, kteří jsou nuceni ke snižování ceny.

"Výrobci se pak samozřejmě snaží šetřit na všech frontách a je logické, že jednou z těch cest je například nahrazení dražších složek v potravinách složkami levnějšími," říká Klanica.

Podle něj lze sledovat systémové selhání kontrolních mechanismů u obchodníků. "Řetězce podceňují pozitivní motivaci zaměstnanců," uvádí Klanica.

Odbory k tomu dodávají, že situaci zhoršuje i nedostatek pracovníků v obchodech.

"Neustálým snižováním počtu zaměstnanců na provozních jednotkách obchodních řetězců za účelem zvyšování produktivity práce dochází k tomu, že kontrolu doby spotřeby nelze v celém sortimentu potravinářského zboží s kratší dobou spotřeby obsáhnout," vysvětluje předseda Odborového svazu pracovníků obchodu Petr Voslař.

To ale řetězce popírají, podle nich nedostatek lidí v obchodech není.

"S obsazením volných míst v prodejnách nemáme větší potíže, byť se to samozřejmě liší podle regionu," tvrdí Caidlerová.

 

Právě se děje

Další zprávy