Kontrola ČOI v internetových obchodech: 3/4 měly závady

ČTK ČTK
24. 2. 2012 11:30
ČOI zjisitla nějaký problém v 749 z 1021 kontrolovaných e-shopů
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Jen čtvrtina internetových obchodů, které vloni kontrolovala Česká obchodní inspekce, vyvázla při závěrečném hodnocení kontroly bez poskvrnky.

Nejčastějším prohřeškem bylo používání nekalých obchodních praktik. Provozovatelům internetových obchodů pak loni ČOI za zjištěné závady uložila 620 pokut v celkového hodnotě 2,33 milionu korun. 

Mluvčí ČOI Miloslava Fléglová informovala, že ČOI loni zkontrolovala 1021 internetových obchodů a nedostatky zjistila v 749 z nich. Používání nekalých obchodních praktik inspektoři odhalili v 564 případech. Internetoví prodejci svým zákazníkům například neposkytli zákonem stanové informace nebo jim dali k dispozici jen částečné údaje o podmínkách uzavření kupní smlouvy či uplatnění práv z ní vyplývajících.

Rovněž častým prohřeškem bylo špatné informování o podmínkách reklamace. Některé internetové obchody podle ČOI také nedodržují zákonem stanovenou třicetidenní lhůtu k vyřízení reklamace.

Každá pátá stížnost je oprávněná

"Jak vyplývá z naší celoroční kontrolní akce, využívají tito i další obchodníci k vlastnímu obohacení často klamavých obchodních praktik nebo porušují zákonné povinnosti jiným způsobem," komentoval výsledky kontrol ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.

Na internetové obchody lidé u  ČOI stěžují velmi často. Loni  to bylo 2500 nespokojených zákazníků, přičemž následné kontroly potvrdily oprávněnost těchto podání v 18 procentech případů.

Zákazníkům vadilo zejména nevrácení peněz při odstoupení od kupní smlouvy či neuznané reklamace. 

ČOI spotřebitelům doporučila, aby se vyvarovali neuvážených nákupů v neověřených obchodech, které lákají na podezřele nízké ceny. "Také by neměli podceňovat důležitost kontroly údajů o prodávajícím, neboť za e-mailovou adresou s koncovkou .cz se může ukrývat společnost se sídlem mimo země evropského společenství, od níž je vymáhání jakýchkoliv nároků nebo již samotné plnění uzavřené kupní smlouvy velmi problematické," upozornila Fléglová.

Útraty Čechů v internetových obchodech (bez započítání služeb) loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci vzrostly na rekordních 37 miliard korun, což je o čtyři miliardy více než v roce 2010.

 

 

Právě se děje

Další zprávy