Řetězce bez zboží? Češi si zatím postup Danone nedovolí

Tomáš Fránek
19. 1. 2012 6:00
Kvůli tlakům na cenu klesá kvalita potravin v obchodech
Malí dodavatelé si přístup velkých koncernů, jako je Danone, nemohou dovolit.
Malí dodavatelé si přístup velkých koncernů, jako je Danone, nemohou dovolit. | Foto: Ahold Slovakia

Brno - Tak ostrý boj o ceny potravin Česko ještě nezažilo.

A řada tuzemských potravinářských firem už ustupuje tlaku řetězců, které chtějí i za cenu snižování kvality dostat na svoje pulty co nejlevnější výrobky.

Mnozí menší čeští producenti si totiž nemohou dovolit to, co udělal největší světový výrobce jogurtů, společnost Danone, nebo společnost Ferrero.

Ty se kvůli nátlaku Kauflandu nedohodly na dodávkách a jejích výrobky z největší sítě hypermarketů v Česku pomalu mizí, v regálech jsou už jenom poslední zbytky Activií i dalších výrobků.

Jogurty a další mléčné výrobky od Danone nahrazují produkty z Česka nebo z Rakouska, které jsou dělány přímo pod značkou Kauflandu. 

"Lidé se ani po výrobcích Danone neptají, pro ně je rozhodující cena. A čím jsou jogurty levnější, tím lépe," konstatuje jedna z pracovnic Kauflandu u informačního pultu v jednom z moravských hypermarketů.

Malé firmy jsou na řetězcích závislé

Podle ekonomů je síla řetězců v Česku příliš velká a dodavatelé nemají na výběr. A tlak manažerů řetězců nezmírnilo ani to, že podněty na jednání řetězců Kaufland, Tesco, Globus a Lidl už řeší Úřad na ochranu hospodářské soutěže.

"Především menší výrobci musejí dobře zvážit, zda si mohou dovolit přijít o miliony z tržeb za výrobky, které prodají v řetězcích. Pro Danone nejsou tržby z Kauflandu opravdu rozhodující položkou, pro mnohé české výrobce jsou ale životně důležité," říká ekonom Roman Konečný ze společnosti Etis.

To přiznávají i zástupci potravinářských firem, málokdo je to ale ochoten přiznat otevřeně. "Ten tlak je skutečně ostrý - řetězce si v obchodech klidně zvedají ceny, po nás ale chtějí, abychom dodávali za stále stejné peníze," říká jeden z manažerů menší potravinářské firmy.

Podle Potravinářské komory existuje dokonce tlak řetězců, aby dodavatelé snížili plošně ceny až o pět až osm procent. "Dalších 20 až 40 procent si obchodní řetězce berou od dodavatelů jenom za to, že jejich výrobky prodávají," upřesňuje mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřova.

"Řetězce mají trh, mají všechno, diktují si veškeré podmínky. Jedině silný partner má v jednání s nimi šanci. Už jsem se cítil bezmocný, i proto jdu z tohoto byznysu ven," uvedl v úterý v Hospodářských novinách Marko Pařík, nedávno ještě spolumajitel největší pekárenské firmy v Česku United Bakeries, kterou loni koupil Agrofert Andreje Babiše.

Právě impérium podnikatele Babiše, které vlastní mlékárny, pekárny i masokombináty, může být podle ekonomů silným českým protivníkem řetězců.

Klesá kvalita jídla

Tlak na nízké ceny přitom vede ke zhoršování kvality potravin v obchodech. Loňské kontroly ukázaly, že se situace zhoršuje. "Některé výsledky kontrol zaměřených na kvalitu v právě uplynulém roce by se daly označit za alarmující," oznámilo vedení Státní zemědělské a potravinářské inspekce při prezentaci výsledků.

Podle vrchního ředitele Státní zemědělské a potravinářské inspekce Martina Klanici se nyní kvůli tlaku obchodních řetězců dají očekávat častější případy porušení kvality potravin.

"Obávám se, že pokud tlak na výrobce bude kvůli DPH ještě větší, tak je to bude nepřímo nutit, aby se někde ušetřilo na surovinách, na technologii," vyjádřil se Klanica v České televizi.

 

Právě se děje

Další zprávy