Díkůvzdání a pak rvačka o zboží: USA čeká černý pátek

Veronika Skálová ČTK Veronika Skálová, ČTK
23. 11. 2011 10:26
Celonoční stání ve frontě zahájí vánoční nákupy v USA
Šílenství černého pátku Česko nezná, zato poslední víkend před Vánoci bývá hektický. Ilustrační foto.
Šílenství černého pátku Česko nezná, zato poslední víkend před Vánoci bývá hektický. Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

New York - Povečeřet s rodinou tradičního krocana na Den díkůvzdání a hned poté vyrazit před obchod stát celou noc frontu.

Rituál takzvaného Black Friday, tedy „černého pátku", který tradičně startuje vánoční nákupy ve Spojených státech masivními slevovými akcemi, podstupují každoročně miliony Američanů. Letos jich podle průzkumu Národní maloobchodní federace (NRF) bude  o 14 milionů víc než loni, tedy až 152 milionů.

Obchodníci s plánovanými slevami nedělají žádné tajnosti a zákazníky na ně lákají dlouho předem. Dobře vědí, že řada lidí se rozhodne až podle nabízených slev, kam zamíří. Navíc do pokladen obchodů o víkendu po „černém pátku" nateče až pětina celoročních tržeb.

Lidé jsou připraveni

O důvod víc ke slevám a hlavně časné otvírací hodině. Obchody totiž netradičně otevírají už v pět ráno, aby dav čekající celou noc před vchodem stihly uspokojit.

Zcela určitě podle průzkumu letos půjde nakupovat kolem 74,3 milionu lidí, dalších 77,8 milionu se rozhodne podle slev, které obchodníci nachystají. Zároveň vzrostl podíl Američanů, kteří jsou rozhodně připravení nakupovat. Zatímco v roce 2010 jich bylo 27 procent, letos to je 33 procent.

Stanice ABC News nicméně přes optimismus obchodníků varovala, že přinejmenším část lidí si slevy letos zřejmě nechá ujít. Kvůli špatné ekonomické situaci země a neveselým vyhlídkám se totiž 41 procent z nich v letošní předvánoční nákupní sezoně podle Federace amerických spotřebitelů chystá utrácet méně než loni.

Podle federace je to nicméně zlepšení oproti roku 2008, kdy zuřila finanční krize. Tehdy chtělo šetřit 55 procent spotřebitelů. V letech 2000 až 2007 na druhou stranu podíl lidí, kteří chtěli meziročně utrácet méně, nikdy nepřekročil 35 procent.

Takhle vypadá Black Friday:


 

Právě se děje

Další zprávy