Lidé si ČOI nejčastěji stěžují na eshopy. A právem

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
20. 9. 2011 11:53
Při kontrolách našla inspekce chyby v 73 procentech kontrolovaných obchodů
Inspektoři obykle zjistí chyby při každé třetí kontrole, u internetových obchodů to ale byli téměř tři čtvrtiny případů.
Inspektoři obykle zjistí chyby při každé třetí kontrole, u internetových obchodů to ale byli téměř tři čtvrtiny případů. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Celá desetina stížností, které lidé poslali v letošním prvním pololetí České obchodní inspekci (ČOI), se týkala internetových obchodů. Zákazníci si nejčastěji stěžovali na nevrácení peněz při odstoupení od smlouvy nebo neuznané reklamace.

Na konferenci o elektronickém obchodování E-Business Forum 2011 to uvedla mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.

Internetové obchody také patří k nejčastěji odhaleným hříšníkům. Zatímco v průměru najdou inspektoři ČOI nějaké pochybení při každé třetí kontrole, u internetových obchodů je zjistili v 73 procentech případů.

"Není to proto, že by se internetové obchody chovaly více protiprávně než další prodávající, ale je to spíše tím, že se tento způsob nakupování intenzivně rozvíjí souběžně s tím, jak roste počet počítačů, připojení k internetu a gramotnost spotřebitelů," upozornila Fléglová, podle které se ČOI zaměřuje na ty internetové obchodníky, u kterých lze čekat problémy.

Peníze se nevrací včas

Lidé si nejčastěji stěžují na to, že jim při odstoupení od smlouvy, které mohou učinit do 14 dní, internetoví prodejci včas nevrátili peníze.

Mnohé stížnosti se týkají zamítnutých reklamací, nedodání zboží v termínu či doručení nekompletního nebo jiného výrobku. Někteří internetoví prodejci podle Fléglové používají klamavé obchodní praktiky, když nabízejí použité nebo vadné zboží.

"Spotřebitel, který zaplatí, je pak v pasti, protože obchodník nereaguje na jeho požadavky a neakceptuje povinnosti, které mu ukládají zákony," podotkla.

Tuzemské internetové obchody loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci celkově utržily rekordních 33 miliard korun, což je o šest miliard korun více než v roce 2009.

Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží než v kamenných prodejnách, ale také pohodlí a úspora času. Internetové obchody navíc loni těžily ze snahy lidí nakoupit v době hospodářské krize zboží co nejvýhodněji. Spotřebitelé kvůli tomu více utráceli právě na internetu.

 

Právě se děje

Další zprávy