Nezákonné pravidlo: Poškozené zboží musíte vrátit hned

Veronika Skálová Veronika Skálová
15. 8. 2011 9:30
Obchody musí vzít poškozené zboží zpět, i když zákazník zboží převzal od dopravce
Pokud je zboží v balíku poškozené, musí obchod reklamaci přijmout. Ilustrační foto.
Pokud je zboží v balíku poškozené, musí obchod reklamaci přijmout. Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Zboží vám doručíme, ale musíte si jej hned překontrolovat, protože později už vaše připomínky k poškozenému zboží neuznáme. Podobnou formulaci si lze přečíst v obchodních podmínkách řady internetových obchodů nebo prodejců, kteří nabízí dodání objednaného zboží až domů.

Stále častěji navíc obchodníci s tímto argumentem odmítají reklamace klientů, eventuálně zodpovědnost přesunují na přepravce. Přitom podle zákona na to nemají nárok.

"Zákon ale hovoří jasně. Prodejce odpovídá za to, že zboží bude v okamžiku převzetí v souladu s kupní smlouvou, tedy nepoškozené a funkční. A to bez ohledu na to, zda pro něj přepravu zajišťuje nějaký třetí subjekt. Pokud se navíc u zboží objeví závada v prvním půl roce, má se za to, že existovala už v době převzetí zboží," vysvětlil Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest.

Na poradenské lince řeší podobné stížnosti až dvakrát častěji než před rokem. Frekvence dotazů vzrostla v období Vánoc, ale po tomto období už se nesnížila.

"Uložení povinnosti zkontrolovat si zboží při přebírce spojené se ztrátou práva jeho vady reklamovat či jej vrátit je dle našeho průzkumu nejčastější nešvar i těch největších českých internetových prodejců. Ten bohužel přerostl v jakýsi standard, který spotřebiteli ani nepřipadá nezákonný," dodal Votočka.

Obal poškozený být nemusí

Jako typický příklad uvádí Votočka ženu, která si objednala od velké nábytkářské firmy sedací soupravu. Od přepravní firmy ji převzala, ale po rozbalení zjistila, že má sedačka na jednom místě poškozený potah.

"Namísto omluvy a vyřešení stížnosti se dočkala zamítnutí stížnosti s tím, že si měla zboží zkontrolovat hned při převzetí a zásilku vůbec nepřijímat. Podle zákona ale měla žena s reklamací nejen uspět, ale mohla do 14 dnů zboží vrátit a požadovat zpět kupní cenu i náklady na odeslání zásilky oběma směry," upozornil Votočka.

Poškozené ale nebývají jen obdobně rozměrné zásilky. Často se stížnosti na zamítnuté reklamace týkají například spotřební elektroniky i dalšího zboží. U řady takových balíků navíc není poškozený vnější obal, k poškození může dojít například kvůli otřesům nebo necitlivému zacházení při přepravě.

Pro případ, že se spotřebitelé s podobným přístupem prodejců setkají, mohou si na stránkách dTest zdarma stáhnout vzorový dopis odstoupení od smlouvy i s příslušnou argumentací.

 

Právě se děje

Další zprávy