Praha - Dodavatele elektřiny změnilo od úplné liberalizace trhu skoro 200 tisíc domácností. Až čtyři pětiny z nich na tom ale podle průzkumu společnosti IBRS prodělaly. A protože si výhodnost nových kontraktů lidé neověřují, myslí si přes polovinu z nich, že ve skutečnosti ušetřili.
Důvodem změny dodavatele je přitom u 94 procent klientů právě snaha snížit výdaje za elektřinu. Podle průzkumu však čtyři pětiny z nich nakonec zaplatí v průměru o 547 korun víc než u původního dodavatele.
Autorům průzkumu taková čísla vyrazila dech.
79 % lidí si dobrovolně navýšilo platby
"Předpokládali jsme, že sliby podomních obchodníků nemusí dojít naplnění, ale že si změnou dodavatele navýšilo dobrovolně 79 % domácností svůj účet za elektřinu, nás doslova šokovalo," přiznal Tomáš Horejsek z IBRS.
Nejvíce prodělal odběratel z Prahy, který u nového dodavatele zaplatil o 2374 korun více, než kdyby změnu neprováděl. Průměrně pak domácnosti zaplatily o 547 korun více.
Impulsem k průzkumu byl podle něj narůstající počet přestupů k novým dodavatelům energie.
Ačkoliv se o českých spotřebitelích říká, že jsou citliví na cenu, v chování v souvislosti s energiemi to vypadá přesně opačně. 44 % lidí na faktuře hledá pouze hodnotu přeplatku či nedoplatku a 60 % nikdy nekontroluje správnost vyúčtování, píše IBRS.
"Kdyby zákazníci ověřovali došlé vyúčtování a porovnali kalkulaci s cenou u původního dodavatele, nebylo by 56 % z nich přesvědčeno, že ušetřili. Právě dvě třetiny lidí s tímto pocitem prodělalo, v průměru 720 korun," dodává Horejsek. Důvodem, proč se zákazníci nepouští do podrobnějšího zkoumání faktur, je i fakt, že třetina se v zaslaném vyúčtování kvůli nepřehlednosti nevyznala.
Výsledky průzkumu nejsou zrovna dobrou vizitkou pro alternativní dodavatele energií. Ti navíc čelí rostoucí kritice za nekalé praktiky podobních prodejců, kvůli čemuž posílila i práva spotřebitelů v novele energetického zákona. Lidem díky němu po zvýšení ceny proudu vznikne automatické právo odstoupit od smlouvy.