Smolný týden pro Kaufland, prohrál spor s hasiči

Tomáš Fránek
21. 7. 2011 5:30
Soud zamítl žalobu řetězce na vedení hasičského sboru

Brno - Jeden z největších obchodních řetězců na českém trhu, Kaufland, prohrál spor s hasiči.

Nejvyšší správní soud totiž zamítl stížnost řetězce, který protestoval proti pokutě udělené zástupci hasičského záchranného sboru za to, že neměl v pořádku únikové východy v několika prodejnách (vchody byly zataraseny mřížemi).

Tento týden jde už o druhý neúspěch řetězce ve sporech s českými úřady. V úterý totiž antimonopolní úřad potrestal Kaufland pokutou ve výši 13,5 milionu korun za to, jak nefér jednal se svými dodavateli.

Kaufland, který se může proti trestu odvolat, je prvním řetězcem v Česku, který má za chování k dodavatelům platit.

Mříže na východech

Ve sporu s hasiči sice dostal řetězec pokutu výrazně nižší, 300 tisíc korun za špatné únikové východy v prodejnách na jihu Moravy, vedení firmy ale se sankcí nesouhlasilo.

Kaufland se proto obrátil na soud. Rozhodnutí hasičů označili právní zástupci řetězce za nesrozumitelné, pokutu za příliš vysokou. Podle nich nedošlo k žádné škodě a únikové východy byly blokovány pouze krátkou dobu.

"Nedošlo k žádnému škodlivému následku, závady byly odstraněny," uvedli zástupci řetězce v žalobě.

Senát Nejvyššího správního soudu vedený soudcem Janem Passerem ale stížnost řetězce zamítl. Soudci rozhodli, že není polehčující okolností, že únikové východy nebyly blokovány dlouho.

To, že nebyly volné únikové cesty, má podle soudců charakter ohrožovacího deliktu - nemusí tedy dojít ke vzniku škody. "Nejde o účinek v podobě škodlivého následku, nýbrž pouze ohrožení či porušení zájmů, jež jsou chráněny příslušným zákonem," uvedli soudci a stížnost Kauflandu zamítli.

Nemusí se nic stát

Hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl, které patří do skupiny Schwarz, jsou jedničkou na tuzemském trhu. Ve srovnání s rokem 2009 zvýšily odhadované tržby o 1,5 miliardy korun na 60 miliard korun.

 

Kaufland patří mezi řetězce, které se s úřady soudí nejčastěji. Soudí se například o platby zákazníků.

V několika hypermarketech Kaufland totiž platili zákazníci u pokladen víc, než měli.

Česká obchodní inspekce zjistila v prodejnách na Moravě, že kupující opakovaně nedostali avizované slevy. Objevila ale i další prohřešky, například že si zákazníci nemohli přečíst návody k výrobkům v češtině.

Provinění ve svých provozovnách od Uherského Hradiště přes Kroměříž až po Vsetín a Valašské Meziříčí nezpochybňuje ani Kaufland, nyní jen bojuje o to, aby pokuta, kterou dostal, nebyla tak vysoká.

 

Právě se děje

Další zprávy