Chuť nakupovat roste, chování zákazníků se ale změnilo

Veronika Skálová Veronika Skálová
3. 6. 2011 9:10
Obchodníci utržili v dubnu o 0,3 procenta více než v březnu, meziroční růst byl 2,7 %
Lidé více utráceli za potraviny, hlavně v hypermarketech.
Lidé více utráceli za potraviny, hlavně v hypermarketech. | Foto: Albert

Praha - Nákupy aut a náhradních dílů, ale i větší chuť lidí utrácet za potraviny v hypermarketech a supermarketech zvýšily v dubnu tržby v pokladnách českých obchodníků.

Podle čerstvých údajů Českého statistického úřadu vzrostly maloobchodní tržby v dubnu za měsíc o 0,3 procenta, ve srovnání s loňským dubnem dokonce o 4,6 procenta. Bez zohlednění rozdílu v počtu pracovních dní byl meziroční růst 2,7 procenta.

"Očekávali jsme poněkud nižší růst, konkrétně 1,5 procenta. Domnívali jsme se, že by se na dubnových maloobchodních tržbách mohl více podepsat slábnoucí prodej automobilů a nevýhoda jednoho pracovního dne oproti dubnu minuléhé roku. Oproti březnu, kdy maloobchodní tržby rostly o 2,1 procenta, se jedná o mírný nárůst. Ale únor byl s růstem 6,5 procenta přece jen někde jinde," komentoval výsledky analytik Raiffeisenbank Václav Franče.

Hlavní podíl na růstu tržeb připadá na prodej a opravy motorových vozidel, které se meziročně zvýšily o 8,1 procenta, od března však o 1,4 procenta poklesly.

Zároveň ale Češi v dubnu o pět procent více utráceli za potraviny, nejvíce v prodejnách velkých řetězců. V nich tržby stouply dokonce o 6,7 procenta. Ochota utrácet ale byla vidět i v prodejích počítačů (růst o 7,5 procenta), textilu a obuvi (růst o 5,4 procenta) nebo v prodejích výrobků pro kulturu a rekreaci (růst 4,8 procenta).

"Nejistota a strach z utrácení z lidí pomalu opadávají a zákazníci se postupně vracejí do obchodů. Lidé při rozhodování o financích už nemyslí na krizi a "chudá léta", ale naopak se dívají více do budoucnosti. Jejich chování se ale změnilo. Jsou mnohem opatrnější při rozhodování se o nákupech obzvláště dražšího zboží a očekávají vyšší přidanou hodnotu," upozornil analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.

 

Právě se děje

Další zprávy