Ohrozí Grímsvötn dovolenou Čechů? Cestovky čekají

Veronika Skálová Veronika Skálová
25. 5. 2011 13:50
Klienti cestovek v případě zásahu "vyšší moci" nemají nárok na téměř žádné odškodné
Zrušené nebo odložené lety, noční můra každého cestovatele.
Zrušené nebo odložené lety, noční můra každého cestovatele. | Foto: ČTK

Brno - Dlouhé vyčkávání na odložený odlet není zrovna ideálním způsobem, jak začít dovolenou. Přitom právě to dělá kvůli oblaku sopečného prachu stovkám Čechů v současnosti největší vrásky.

Na možnost, že oblak putující z Islandu omezí nebo dokonce zastaví leteckou dopravu nad Evropou i Českou republikou jsou připravené i cestovní kanceláře. I když zatím předpokládají, že všechno půjde podle plánu.

 

"Podle dopolední informace našeho dopravce by se všechny lety měly uskutečnit tak, jak jsou naplánované. Na čtyřiadvacet hodin od středeční osmé hodiny večer máme naplánováno celkem 16 odletů, kterými má cestovat 1199 klientů z Prahy, Brna i Ostravy," konstatoval mluvčí CK Fischer Daniel Plovajko.

Na zprávu o případném odložení letů od charterových dopravců čekají i další cestovní kanceláře. A jsou připravené okamžitě zareagovat.

"Několik klientů se informovalo, zda bude jejich odlet na dovolenou zrušen, prozatím ale takové informace nemáme. V okamžiku, kdy bychom podobnou zprávu dostali, budeme okamžitě klienty informovat o změně odletového času," uvedl mluvčí cestovní kanceláře Čedok Tomáš Brejcha.

Prodloužené prázdniny

O něco jednodušší mají situaci ti, kdo se mají z dovolené v kritickém čase vracet. Zůstanou prostě ubytovaní tam, kde dovolenou dosud trávili až do odletu.

Práva klientů cestovních kanceláři jsou stanovená směrnicí Evropské unie. Pokud jsou právě na dovolené, má organizátor zájezdu zajistit vhodné alternativní řešení tak, aby zájezd mohl pokračovat.

Vzhledem k tomu, že výbuch sopky a s ním spojený oblak prachu patří mezi zásahy „vyšší moci", které nemohou cestovní kanceláře žádným způsobem ovlivnit, nemají podle směrnice klienti nárok na kompenzaci vyšších nákladů spojených s prodloužením pobytu v zahraničí.

Přesto cestovní kanceláře klientům náklady na delší čas strávený v hotelu obvykle neúčtují.

Zkrácená dovolená

Pro ty, kdo by kvůli odložení letu nemohli na dovolenou odletět včas, platí, že je cestovní kanceláře musí o změně odletu informovat a případně nabídnout alternativní termín. Pokud tuto změnu klient nepřijme, má nárok na vrácení peněz.

Cestovní kancelář Fischer, která se řídí evropským kodexem International travel quality (ITQ), má pro ty, kteří by cestovali na dovolenou s větším než půldenním zpožděním ještě další nabídku.

"V takovém případě, i tehdy, pokud se jedná o zásah vyšší moci, vrátíme klientovi úměrnou částku, která odpovídá části neuskutečněné dovolené," uvedl Plovajko.

Aerolinky musí pomoci

Cestující, kteří si koupili letenku sami za sebe dostanou aktuální informace přímo od dopravce. České aerolinie kvůli tomu posílily službu na Kontaktním centru a aktuální informace zveřejňují i na svých internetových stránkách v češtině i angličtině.

Podle aktuálních údajů je ale pravděpodoné, že k výpadkům dopravy nedojde. "I vzhledem k tomu, že vzdušný prostor České republiky je využíván bez  omezení a optimistické jsou i prognózy, které jsou oficiálně k dispozici, provoz Českých aerolinií ani charterového dopravce Holidays Czech Airlines sopečná aktivita islandské sopky Grimsvötn téměř neovlivňuje," uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková s tím, že pouze dopoledne nebylo možné vypravit pouze tři spoje kvůli uzavření letišť v Německu.

Pokud by však k odložení či zrušení letů došlo, aerolinky se podle nařízení Evropské unie musí o své cestující postarat.

"Letecká společnost má povinnost poskytnout svým cestujícím kromě informací o jejich právech a aktuálním vývoji situace také asistenci. Ta zahrnuje občerstvení a stravu v rozsahu přiměřeném čekací době, hotelové ubytování v případě přesměrování, kdy se pobyt na jednu nebo více nocí stává nezbytným, dopravu mezi letištěm a místem ubytování v případě přesměrování a 2 telefonické hovory či faxové nebo e-mailové zprávy zdarma," uvedl mluvčí a viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Kromě toho mají cestující nárok na náhradu letenky nebo přesměrování do cílové destinace za srovnatelných podmínek v nejbližším možném termínu nebo termínu, který jim vyhovuje.

Tato evropská pravidla se vztahují na všechny cestující, kteří cestují z Evropské unie, bez ohledu na sídlo jejich dopravce a na cestující, kteří se přepravují do Evropské unie z letiště mimo ni v případě, že dopravce sídlí v některé ze zemí Unie.


 

 

Právě se děje

Další zprávy