Pokladny obchodníků se v březnu plnily pomaleji

Veronika Skálová Veronika Skálová
6. 5. 2011 9:10
Mezizročně rostly tržby o 2,1 procenta, v únoru to bylo 6,5 procenta
S povánočními výprodeji byl v březnu konec, i to trochu zchladilo chuť Čechů nakupovat.
S povánočními výprodeji byl v březnu konec, i to trochu zchladilo chuť Čechů nakupovat. | Foto: Veronika Skálová

Praha - S nákupní horečkou, které Češi zřejmě podlehli v prvních dvou měsících letošního roku, je zřejmě konec. Podle údajů Českého statistického úřadu rostly v březnu tržby obchodníků méně, než analytici očekávali.

Podle čerstvých údajů úřadu rostly tržby ve srovnání s loňským březnem o 2,1 procenta, o měsíc dřív to přitom bylo 6,5 procenta. Od února do března se zvýšily o 1,1 procenta.

"Bez započtení prodeje automobilů tržby klesly o 0,3 procenta a Česko se tak připojilo k řadě evropských zemí, kde maloobchodní tržby meziročně poklesly. Celkově zaznamenala EU snížení o  1 procento," uvedl analytik Home Credit Michal Kozub.

Trh a experti očekávali nárůst mezi třemi a 3,5 procenty. Důvodem zpomalení růstu maloobchodních tržeb ale není žádný zásadní zvrat v myšlení spotřebitelů, ale hlavně čísla z loňského roku.

"K vynikajícím výsledkům v lednu a únoru přispěl také fakt, že loni v lednu se tržby maloobchodníkům klesaly tržby o 3,6 procenta a v únoru o 2,9 procenta. Loňský březen byl po dlouhé době prvním měsícem, kdy tržby naopak rostly a to o 0,5 procenta," připomněl analytik skupiny Citfin Tomáš Volf.

Důvod k pesimismu ale podle odborníků obchodníci nemají. "Celkově se však situace v maloobchodě letos postupně zlepšuje: mírně klesá nezaměstnanost a roste zaměstnanost, zejména se ale zvyšuje důvěra a snižuje riziková averze spotřebitelů. Lidé věří, že to nejhorší už má trh práce za sebou, a přestávají se bát utrácet," poznamenal hlavní ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík.

Tržby táhla auta, internet roste stále rychle

Hlavní podíl na růstu tržeb měl prodej v motoristické oblasti a prodej zboží mimo potraviny. O více než 5 procent rostl prodej výrobků pro sport, kulturu a rekreaci, prodej oblečení a bot se zvýšil o 2,9 procenta, prodej počítačů o 2,5 procenta.

Vítězi mezi obchodníky jsou majitelé internetových obchodů a zásilkových služeb - prodej tímto způsobem totiž rostl o víc než 11 procent.

"Březen bývá na internetu tradičně silnějším obdobím, kdy roste zájem kupujících například o kategorii dům a zahrada. Růst o 11,6 procenta tedy tento trend potvrzuje," říká David Vychytil, provozní ředitel internetového obchodu Aukro.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy