Rus Gagarin v Česku neuspěl, sekt nesmí být Bohemka

Tomáš Fránek
31. 1. 2011 14:35
Společnost ruského podnikatele nesmí parazitovat na největším českém výrobci šampaňského
Foto: Ahold Slovakia

Brno - V Česku nevídaný boj o název pro šampaňské končí porážkou ruského podnikatele Michala Gagarina. Muže, který založil na severu Čech firmu Bohemka a prodával stejnojmenný sekt.

Největší tuzemská firma specializující se na výrobu šumivých vín Bohemia Sekt totiž s definitivní platností Bohemku u soudu porazila.

Nejvyšší soud rozhodl, že firma ruského podnikatele na značce a výrobcích Bohemia Sektu, který ovládá na sedmdesát procent trhu se sekty, parazitovala. Teď nesmí nejen sekty Bohemka dál vyrábět, ale musí i změnit název firmy.

Levnější napodobenina

Gagarin začal sekt Bohemka vyrábět v Jablonci nad Nisou. Jeho víno bylo výrazněji levnější (o 30 korun) než šampaňské Bohemia Sekt. Společnost Bohemia Sekt ale považovala prodej sektu s názvem Bohemka, který je podle průzkumů mezi Čechy a Moravany symbolickým názvem pro šampaňské, za krok, který českou vinařskou firmu výrazně poškodil.

Krajský soud v Liberci nejprve společnosti ruského podnikatele sice zakázal prodej sektu s názvem Bohemka, název firmy ale podle něj byl v pořádku a mohl zůstat v platnosti.

Obrazem: Jak vypadá svátek mladého vína po francouzsku:

Vrchní soud v Praze rozhodnutí přitvrdil a nařídil Gagarinově firmě, aby změnila název.

Ruský podnikatel se proto obrátil na Nejvyšší soud. Podle dovolání firmy Bohemka je nařízení změnit názve firmy nepřiměřeně tvrdé. "Požadavek na změnu obchodní firmy je nezdůvodnitelným zásahem do práv společnosti, nabytých před osmi lety v dobré víře," uvedli zástupci firmy v dovolání.

Senát Nejvyššího soudu vedený soudcem Pavlem Příhodou rozhodl, že firma změnit název musí. Soudci rozhodli, že společný název pro sekt i firmu není rozhodně shoda okolností a všechny důkazy hovoří o tom, že společnost ruského podnikatele se od začátku snažila využít známého názvu.

To tolerovat nebudeme

Podle soudců tak nestačí zakázat výrobu sektu Bohemka. "K úplnému odstranění závadného stavu je nezbytné, aby společnost Bohemka změnila svou firmu. Nekalosoutěžní jednání tolerovat nelze," rozhodli soudci.

Obrazem: Jak se připravuje Svatomartinský košt:

Češi a Moravané upřednostňují při koupi šampaňského tuzemské výrobky.

Bohemia Sekt loni prodala na českém trhu zhruba 10,5 milionu lahví sektu. Firma má na tuzemském trhu sektů zhruba 70 procentní podíl. Přes 40 procent produkce sektů podnik prodá v závěru roku, zejména v souvislosti se Silvestrem. Nejprodávanějším šumivým vínem na českém trhu je Bohemia Sekt Demi Sec.


 

Právě se děje

Další zprávy