Firmy útočí na mobily dětí.Zkuste využít zakázaná čísla

Veronika Skálová Veronika Skálová
9. 1. 2011 13:15
Hlavní příval zastaví operátor, některé firmy ale NE neberou jako odpověď.
Vy se vlezlého prodejce zbavíte snadno, děti si s nimi neumí poradit. Ilustrační foto.
Vy se vlezlého prodejce zbavíte snadno, děti si s nimi neumí poradit. Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - Rozjásaný hlas v telefonu: "Dobrý den, tady XY ze společnosti Z, mluvím s majitelem tohoto čísla?" Nevyžádané telefonáty prodejců všeho druhu zná každý majitel mobilního telefonu. Mezi nimi i řada dětí, které si s nimi ovšem často neví rady.

"Opakovaně se stalo, že volali mému osmiletému synovi. Byl z toho zmatený, nechápal, co po něm chtějí. Když jsem se pak snažila zavolat na to číslo zpátky, skončila jsem na recepci nějakého call centra, kde mi nedokázali nic říct, ani mi zaručit, že už se to nebude opakovat," popsala svou zkušenost Eva Dvořáková z Břeclavi.

Netušila, že podobná situace může nastat i u anonymního telefonu s předplacenou kartou. Podobně jako jiní rodiče, bez ohledu na to, u kterého operátora dobíjecí kartu zakoupili.

"Moje devítiletá dcera přišla v nedávné době několikrát s tím, že jí volal kdosi cizí. Jednou se jí paní v telefonu ptala, jestli má někde v dosahu rodiče, podruhé prodejce rovnou zavěsil, když si uvědomil, že mluví s dítětem. Tahle praxe se mi ale vůbec nelíbí," uvedla Markéta Pudilová z Brna.

Operátor umí příval zastavit

Firmy, které se telemarketingem zabývají, musí postupovat podle příslušného zákona. Podle něj je telefonická reklama možná pouze po předchozím souhlasu adresáta. Tento souhlas je ale v podstatě automatický - najdete jej v obchodních podmínkách všech operátorů, kteří pak seznamy kontaktů předávají spolupracujícím společnostem. Tento souhlas ale lze kdykoliv odvolat.

"Pokud někdo s telefonickou reklamou nesouhlasí, musí to zřetelně sdělit prodejci, který jej kontaktuje. Pokud prodejce operátora dotyčného kontaktuje znovu, porušuje zákon. V takovém případě doporučuji operátorovi sdělit, že s reklamou nesouhlasíte prokazatelnějším způsobem, tedy dopisem, nebo alespoň e-mailem," upozornil Martin Bohuslav z advokátní kanceláře Ambruz & Dark.

Rodiče, kteří chtějí své děti náhodných telemarketingových telefonátů uchránit, musí udělat jen jediný krok - informovat o tom příslušného operátora. Každý z nich disponuje seznamem čísel, jejichž majitelé si nepřejí být oslovováni s novinkami od operátora ani třetí strany.

"Tento krok lze podniknout už v okamžiku podpisu smlouvy či nákupu předplacené karty. Později mohou zákazníci kontaktovat naši infolinku," uvedla mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.

U společnosti O2 lze telemarketingu zamezit i formou zaslání SMS zprávy. Seznam zakázaných čísel má i Vodafone.

"Profesionální telemarketingové agentury, které pro nás pracují, spolupracují také s provozovatelem veřejné databáze Nevolejmi.cz," uvedl mluvčí společnosti Vodafone Miroslav Čepický.

Robinson v moři reklamy

Pro lidi, kteří si nepřejí být poštou, mailem nebo telefonem kontaktováni, se v zahraničí ujal výraz Robinsoni. Kromě seznamů Robinsonů, které vytváří sami operátoři, existují i externí databáze, jako je právě zmiňované nevolejmi.cz. Registrace v některých z nich je však placená. Zato by vám měly zaručit absolutní konec nevyžádaných telefonátů.

"Tyto databáze Robinsonů respektují všechny dobré telemarketingové firmy. I nám se samozřejmě stává, že dítě zvedne mobil dospělého nebo pevnou linku, na kterou voláme. V takovém případě musí operátor požádat o předání člověka, na kterého máme kontakt. Anonymním náhodným obvoláváním se nezabýváme, je ilegální," upozornil jednatel telemarketingové firmy Cortex Miloslav Pexa.

Stoprocentní ochrana neexistuje

Půjdeme-li ale do důsledku, stoprocentní ochrana neexistuje. Stává se, že i pár dní poté, co zákazník operátora o svém nesouhlasu informoval, jej prodejce kontaktuje. Aktualizace databází marketingových firem přece jen neprobíhá každý den.

Zároveň ale existují agentury, které si z nějakých seznamů hlavu nedělají. Buďto je nerespektují, nebo používají náhodné generování čísel. V takovém případě existuje jediná obrana - zjistit jméno firmy a její chování oznámit Úřadu pro ochranu osobních údajů. "Úřad je oprávněn uložit v konkrétním případě pokutu až do výše deseti milionů korun," dodal Bohuslav z advokátní kanceláře Ambruz & Dark.

 

Právě se děje

Další zprávy