Ježíšek byl v Česku bohatý a nakupoval na internetu

Veronika Skálová Veronika Skálová
4. 1. 2011 18:55
Podle prvních průzkumů lidé utráceli před svátky víc, ale chtěli nakupovat výhodně.
Češi nakupovali více než v roce 2009, rekordní tržby ale mají internetové obchody.
Češi nakupovali více než v roce 2009, rekordní tržby ale mají internetové obchody. | Foto: Jan Langer

Brno - Ježíšek v roce 2010 byl rozhodně bohatší než ten předcházející, ale ani tak se Češi při nákupech rozhodně neutrhli ze řetězu.

Naznačují to výsledky prvních průzkumů a odhadů odborníků. Přesná čísla o prosincových tržbách vydá Český statistický úřad až v únoru.

Podle průzkumu GE Money Bank jsou obchodníci s předvánočními prodeji spokojeni, přestože se domnívají, že ochotu Čechů utrácet stále ještě drží na uzdě povědomí o důsledcích recese.

Například třetí největší maloobchodní řetězec v Česku, společnost Tesco, už spočítala, že lidé v jejích obchodech utratili o 7 procent více než v roce 2009.

"Největší nárůsty jsme zaznamenali u potravin, oděvů, hraček, vybavení do domácnosti, kosmetiky a elektroniky. Velký podíl na růstu prodeje v důsledku sněhové nadílky mělo i zboží, patřící k výbavě pro zimní sporty," uvedla mluvčí společnosti Eva Karasová.

Některým obchodníkům však podle průzkumu GE Money Bank stouply tržby až o polovinu.

"V anketě pro obchodníky se potvrdilo, že jsou s  předvánočním prodejem spokojeni. Uvádějí, že zákazníky v současné době lákají převážně praktické dárky, učí se využívat akční nabídky a častěji volí značkové zboží," uvedl Roman Frkous, ředitel komunikace GE Money Bank v České republice.

Pravé žně zažil internet

Pokud pro Vánoce 2009 byla typická snaha nakoupit výhodně a pokud možno se slevou, pro ty právě minulé byl jednotícím prvkem jednoznačně internet. Nárůst prodeje, který pocítily virtuální obchody, patří pro většinu kamenných prodejen i řetězců do kategorie snů.

"Náš původní odhad počítající s vánočním obratem 11 miliard korun byl překonán o téměř dvě miliardy korun. Oproti předloňským Vánocům došlo tedy loni ke čtyřicetiprocentnímu nárůstu z devíti miliard korun na 13 miliard korun," řekl ČTK výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Podle průzkumu internetového srovnávače Heureka nakoupilo většinu dárků přes internet 28 procent českých uživatelů internetu, což představuje nárůst o 67 procent. Výhradně v kamenných obchodech nakoupila jen necelých 5 procent lidí, kteří mají přístup na internet.

Tento souhrnný odhad potvrzuje i jeden internetový obchod Kasa.cz, který vyřídil před svátky o 36 procent více objednávek než v roce 2009. Zároveň ale obchod informoval, že se opět snížila suma, kterou v průměru zákazník za jednu objednávku utratil.

"Průměrná hodnota objednávky se snížila téměř o čtvrtinu z 5 100 korun na 3 900 korun," uvedla Jitka Součková, marketingová manažerka Kasa.cz.

Nákup spíše více kusů drobnějšího zboží potvrzuje i marketingový šéf e-shopu řetězce s elektronikou Datart. "Zákazníci letos nakupovali pod stromeček o něco méně nákladné zboží než loni, zato v podstatně větším množství. Mezi nejúspěšnější dárky patřil populární tablet firmy Apple iPad, ve všech svých verzích," uvedl Jiří Matoušek.

Nákupní horečka trvá

Spokojeností s předvánočními útratami ale nákupní horečka v Česku zatím nekončí. Češi si stále více přivykají pravidelnému rytmu výprodejů - zimní vlna v lednu, letní v půli června.

Řada prodejců proto po svátcích nezahálela a vyhlásila slevy hned v první pracovní den po svátcích a do výloh vystavili dvouciferná čísla. Zejména u módního zboží a elektroniky klesají ceny často až k 80 procentům.

Internetové obchody opět nechtějí zůstat nijak pozadu a k vlně výprodejů se přidávají. Podle internetového srovnávače Heureka je ale lepší přistupovat k jejich slevám obezřetně. Některé obchody totiž vypočítávají slevy z doporučených maloobchodních cen, za které se ale výrobek téměř neprodává. Internetové obchody také někdy zboží nejprve jen formálně zdraží, aby pak výraznou slevou nalákaly nakupující.

 

Právě se děje

Další zprávy