Obálku místo dárku dá pod stromeček třetina lidí

Veronika Skálová Veronika Skálová
18. 11. 2010 11:15
Skoro třetina lidí nadělí někomu pod stromeček peníze, při nákupech se snaží hledat nejnižší cenu.
Sezóna vánočních nákupů začala. Někteří se jim ale vyhnou tím, že podarují blízké penězi. Ilustrační foto.
Sezóna vánočních nákupů začala. Někteří se jim ale vyhnou tím, že podarují blízké penězi. Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Sice nulové riziko, že se nestrefí do vkusu, zato ale konec příjemným překvapením. Více než třetina Čechů dá letos alespoň některým svým blízkým letos peníze namísto klasického vánočního dárku.

Zjistila to společnost Home Credit v průzkumu mezi svými klienty. Těch, kdo pro rodinu a přátele vyberou a koupí dárky, je ale stále většina - plných dvaašedesát procent.

Jednatřicet procent respondentů sice nějaké dárky nakoupí, ale některé příbuzné podaruje penězi. Pouze obálku s penězi pak pod stromeček položí jen sedm procent dotázaných.

"Lidé nechtějí své blízké zklamat dárkem, kterým se netrefili do jejich vkusu. Když jim dají peníze, mají záruku, že si za ně obdarovaný pořídí to, co ho opravdu potěší. Vánoční dárek tak ale přestává být pozorností, vytrácí se jeho symbolický význam," konstatoval Michal Kozub, analytik Home Creditu.

Opatrnější nákupy

Zároveň ale položení peněz pod stromeček pro mnohé představuje způsob, jak peníze nevyhodit za zbytečnost. Po minulých, soudě dle tržeb maloobchodů, notně skromnějších Vánocích než v předcházejících letech, se Čechům totiž ani letos nechce marnotratně rozhazovat. Zároveň také o něco víc přemýšlejí o ceně, kterou jsou za zboží ochotni zaplatit.

Už jim nestačí jen tvrzení internetových obchodů, že právě u nich nakoupí nejlevněji. Chtějí si být jistí, že nezaplatí víc, než je nutné. Stále častěji žádají o radu internetové srovnávače cen.

"Výrazně nám stoupl počet nakupujících, kteří přicházejí z nákupních rádců a srovnávačů cen typu heureka.cz či zboží.cz.  Meziročně sledujeme téměř stoprocentní narůst. V roce 2009 jsme prostřednictvím těchto srovnávačů realizovali 5 procent celkových obratů, v roce 2010 se je to již necelých 10 procent," potvrdil Martin Rozhoň, ředitel internetových obchodů Vivantis.

Srovnávače navíc dávají zákazníkům možnost informovat ostatní o vlastní zkušenosti s konkrétním internetovým obchodem. Je pak snadnější se vyhnout nespolehlivým eshopům, kterých je v Česku stále ještě dost.

 

Právě se děje

Další zprávy