Začalo vyšetřování, proč platíte za mobil po minutách

Tomáš Fránek
5. 11. 2010 10:17
Antimonopolní úřad začal šetřit to, zda všichni tři operátoři nezneužívají svoje dominantní postavení
Foto: Ondřej Besperát

Brno - Jsou ceny tuzemských mobilních operátorů férové a neokrádají zákazníky tím, že po nich chtějí platby po celých minutách?

To by mohlo ukázat šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který začal na základě podnětu jednoho ze zákazníků prošetřovat všechny tři tuzemské operátory - T-Mobile, Vodafone i O2.

"Úřad pro ochranu hospodářské soutěže sděluje, že na základě stížnosti na zneužití dominantního postavení ze strany telefonních operátorů, které spatřujete v tom, že ve všech svých veřejných tarifních nabídkách vyžadují platbu po celých minutách, zahájil šetření, o jehož výsledcích Vás po jeho ukončení vyrozumí," napsal úřad ve svém vyjádření, které má deník Aktuálně.cz k dispozici.

TIP: Jsou ceny českých operátorů příliš vysoké? Diskutujte také na naší stránce na Facebooku! Uživatelka Jana Janečková napsala: "Vodafone v Anglii N8 Nokia ZDARMA k paušálu za 35 liber, k tomu 900 minut zdarma, sms neomezeně a 750 MB limit na internet v mobilu. Tomu říkám konkurenční prostředí a kvalitní nabídka pro zákazníka. A v ČR? N8 se u nás vůbec nenabízí, takže když srovnám s E52: paušál na 1177 Kč a za telefon dáte kolem 2500 Kč, tj. kolem 83 liber. Když jsem to řekla v Anglii známým, smíchy nemohli popadnout dech. Jak je toto možné?"

Jinak než v Evropě

Podle zdroje z antimonopolního úřadu může mít šetření první výsledky už letos. pokud by se prokázalo, že k porušení zákona dochází, hrozí operátorům pokuta až do výše deseti procent z obratu.

Na antimonopolní úřad se podle specializovaného serveru Mobilmania.cz obrátil Tomáš Kapler. Tomu se nelíbí účtování hovorů, to je podle něj velmi účinný nástroj operátorů na obírání zákazníků.

„Domnívám se, že všechny tyto tři společnosti společně a ve shodě porušují dlouhodobě zákon tím, že vyžadují ve všech svých veřejných tarifních nabídkách platbu po celých minutách," napsal Kapler podle serveru ve stížnosti.

Podle stížnosti je ale v celé Evropě obvyklé účtování po sekundách, podobně je účtována i nákupní cena mezi operátory. „Uvedený způsob účtování přitom poskytuje operátorům značný příjem navíc za služby, které si zákazník fakticky neobjednal (například při hovoru dlouhém 5 vteřin "jsem na cestě, budu za 5 minut", musí zákazník zaplatit všech 60 vteřin)," napsal Tomáš Kapler ve stížnosti.

Je to nezákonná dohoda?

Podle něj je navíc podezřelé, že všichni tři operátoři postupují v Česku stejně i když jejich mateřské firmy v zahraničí účtují hovory po vteřinách. „To naznačuje nezákonnou dohodu," je napsáno ve stížnosti.

Účtování hovorů po minutách už prošetřoval Český telekomunikační úřad, ten ale rozhodl, že k žádnému porušení zákona nedošlo.

 

Právě se děje

Další zprávy