Tesco versus Billa: Němci nasadili do boje trpaslíka

Veronika Skálová Veronika Skálová
15. 9. 2010 20:30
Billa představila nový koncept prodejny - je ještě menší a nabízí hlavně čerstvé zboží.
První prodejna Billa v novém miniformátu otevřela 15. září 2010 v Brně.
První prodejna Billa v novém miniformátu otevřela 15. září 2010 v Brně. | Foto: Veronika Skálová

Brno - Má sotva rozlohu většího bytu a za sebou čerstvou premiéru. Lidé, kteří žijí nebo pracují v okolí křižovatky ulic Křenová a Masná v Brně, mohou jako první v republice nakupovat v novém typu samoobsluhy německého řetězce Billa.

První z řady malometrážních prodejen má pouhých 150 čtverečních metrů. Jen pro srovnání - standardní samoobsluha obvykle zabírá plochu 800 až 1200 metrů.

S konceptem malých prodejen určených pro rychlý a malý nákup přichází Billa až tři roky poté, co britské Tesco představilo své prodejny Express, obvykl dvakrát větší než malé Billy. V porovnání s prodejnami této značky v brněnském Velkém Špalíčku tak působí nově otevřený obchod na Křenové ulici jako trpaslík.

Potraviny k rychlé spotřebě

Už při vstupu do nových prostor zákazníka zarazí stísněnost prodejny. Využitý je každý centimetr, i proto tu nejsou k dispozici klasické vozíky, ale košíky.

Nabízený sortiment se od běžného supermarketu liší. Nakoupit je tu možné potraviny k rychlé spotřebě - pečivo, ovoce a zeleninu, uzeniny, sýry, hotová jídla.

Prodejna zjevně cílí na lidi, kteří si jen vyběhli z práce koupit rychlý oběd anebo potřebují doplnit ledničku o jednu, dvě položky. Příliš velkou škálu značek nečekejte - není na ni prostor.

Jeden z regálů nabízí i základní hygienické potřeby. Velká balení pracích prášků, čistící prostředky nebo psí konzervy v něm však nenajdete. Na supermarket netradičně nabízí malometrážní Billa i čerstvou kávu do kelímku s sebou.

Stísněnější a o něco dražší

Už na první pohled je vidět, že oba obchody, tedy nový formát Billy a Tesco Express, sází na podobnou cílovou skupinu. Tedy na hladové zaměstnance okolních firem nebo okolo žijící lidi, kteří přišli jen pro něco, na co při velkém nákupu zapomněli.

Tesco si díky větší rozloze může dovolit i samostatný regál s biopotravinami a výrazně širší nabídku drogerie. Krom toho lze koupit v Tescu Express i základní potřeby pro malé děti nebo potravu pro domácí mazlíčky.

Právě na těchto položkách "ušetřila" prostor Billa. V sortimentu potravin za svým konkurentem nijak nezaostává, o něco menší je snad nabídka plněných baget a sendvičů. První návštěvníci, kteří obchod na Křenové přišli obhlédnout, však měli mírné výhrady k cenové škále zboží.

"Je to pěkné, celé takové útulné, ale nejlevnější krabička čaje je za dvacet korun a ještě v akci, jsem zvyklá ho kupovat levněji. Mám pocit, že i když nabízí slevy na letáku, tak jsou o něco dražší než třeba Albert nebo Lidl," zhodnotila po první návštěvě prodejnu důchodkyně Marie Schmidtová.

Podobné supermarkety se chystá řetězec otevírat tam, kde z nějakého důvodu není místo pro klasickou samoobsluhu - mimo jiné například v historických centrech měst. Kde otevře další mini prodejnu ale zatím vedení společnosti nechce říci.

"První výsledky vyhodnotíme ještě letos. Na jejich základě pak určíme strategii dalšího rozšiřování malometrážních prodejen. Našim cílem je být zákazníkům co nejblíže a nabídnout jim kvalitní, pohodlný a rychlý nákup," uvedl generální ředitel společnosti Billa Jaroslaw Szczypka.

Hrozba hlavně pro dodavatele

Doplňování sítě obchodních řetězců menšími prodejnami v centrech měst na jednu stranu chválí i aktivisté, kteří upozorňují na nekontrolované bujení marketů v Česku.

"Tyto typy prodejen vyhovují požadavku na síť obchodů dostupných pěšky. Nezvyšují tak dopravní zátěž ani nezabírají zemědělskou půdu. Pokud by však řetězce vytlačily z těchto pozic menší nezávislé obchody, může vzniknout nežádoucí tlak na dodavatele," upozornil Jiří Koželouh z brněnského Nesehnutí.

Obchodní řetězce z pozice své síly na trhu často nutí místní dodavatele, aby šli s cenou co nejníže, jinak jejich zboží nahradí levnějším, které dovezou ze zahraničí. To může být pro mnohé likvidační taktika.

Přehodnotit své expanzní plány donutila řetězce krize. Průměrná plocha hypermarketů se pomalu zmenšuje, řetězce se snaží vytvářet koncepty prodejen na míru zvolenému prostředí. Například Albert po vyhodnocení výsledků svých obchodů několik desítek prodejen v Česku v uplynulém i letošním roce uzavřel.

 

Právě se děje

Další zprávy