Světoví giganti vedou v Česku válku o šest písmen

Tomáš Fránek
12. 8. 2010 8:41
Je Albert spíš obchod, nebo sušenky? Firmy Ahold a Kraft se musí zatím o značku podělit, rozhodl úřad.
Foto: Albert

Brno - Dva velké firmy v Česku svádí bez jednoznačného vítěze boj o značku Albert.

Pro sebe totiž tento název výhradně chce jak společnost Kraft vyrábějící v tuzemsku oplatky jako je například Tatranka, tak společnost Ahold, která jménem Albert nazvala své obchody v Česku.

Jako první si název nechala zaregistrovat společnost Opavia, která nyní patří americkému potravinářskému koncernu Kraft. Značku Albert používala pro jedny ze svých sušenek z řady BeBe.

Kdo byl první?

Ahold ale nyní požádal, aby mu Úřad průmyslového vlastnictví přiznal ochranu pro řadu značek jako je Albert supermarket nebo Albert hypermarket. Podle Opavie jde ale o zásah do práv firmy, značku Albert už vlastní delší dobu.

Úřad ale rozhodl, že se firmy musí o značku Albert podělit - každá získá ochranu jenom pro určitý druh výrobků. S tím ale Ahold nesouhlasil a odvolal se.

 

Podle Aholdu při posuzování značky úřad příliš přihlížel názvu Albert a nebral v potaz to, že jde o spojení se slovy hypermarket a supermarket.

Podle šéfa Úřadu průmyslového vlastnictví Josefa Kratochvíla je ale právě slovo Albert v názvu tím nejdůležitějším. „Samotná firma uvedla , že se nakupující orientují dle slovního prvku „albert", když např. říkají: „půjdeme nakoupit do alberta," uvedl šéf úřadu s tím, že obě značky jsou si tak podobné, přednost má ta starší vlastněná Opavií.

Na vyřešení sporu podle šéfa úřadu nic nemění ani to, že se řeší až po deseti letech od chvíle, kdy obě firmy značku začaly používat.

Bude to nejlepší značka

A Kratochvíl proto potvrdil, že firmy mohou značku Albert užívat obě, každá pro jiný druh zboží. Ahold tak nesmí značku užívat pro prodej piva, minerální vody a dalších nealkoholických nápojů.

 

Ahold nejprve značku Albert používal pro své supermarkety, před třemi roky ji místo názvu Hypernova použil i pro hypermarkety.

„Naším cílem je vybudovat Albert v nejsilnejší značku na českém maloobchodním trhu s potravinami. Chceme si získat srdce i mysl zákazníku. A myslíme i na to, že jejich potřeby a přání se mění - vyvíjet se proto budeme i my," uvedla firma.

Kraft v listopadu 2007 odkoupil od francouzské společnosti Danone její výroby sušenek a trvanlivého pečiva, včetně českého závodu Opavia-LU (značky BeBe, Tatranka, Telka, Zlaté a další).

V Česku firma získala například i značku kávy Dadák, na Slovensku čokoládovnu Figaro.

 

 

Právě se děje

Další zprávy