Hypermarkety zkouší nové triky. Ale tržby poprvé klesly

Radek Pecák Radek Pecák
30. 3. 2010 10:27
Svaz obchodu zveřejnil tržby deseti největších obchodních řetězců za rok 2009.
Potraviny nakupujeme i přes krizi stále stejně
Potraviny nakupujeme i přes krizi stále stejně | Foto: Albert

Praha - Tržby deseti největších tuzemských obchodníků loni poprvé v historii sledování klesly, a to o tři miliardy korun, na 309 miliard. První pozici si udržely hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl, které patří do německé obchodní skupiny Schwarz. Druhé místo patří Rewe (Billa a Penny Market - loni až páté) a třetí Tesco Stores ČR (loni druhé).

Předběžné údaje o tržbách zveřejnila analytická firma Incoma Research a časopis Moderní obchod.

Nákupní zvyklosti změnila ekonomická krize především ve dvou ohledech: s výjimkou potravin nakupují lidé méně a ještě důrazněji než dřív vybírají zboží podle ceny.

Příkladem může být Hornbach, síť hypermarketů pro kutily. Ústředí firmy ve výsledcích z loňského roku s potěšením konstatovalo, že tržby rostly, ale platilo to v domovském Německu. V Česku naopak klesly.

Analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma přidal i další příčinu pádu tržeb: jinou strukturu obchodních řetězců. Z Česka totiž odešel diskont Plus, jehož prodejny byly začleněny do sítě Penny Market. Při těchto akvizicích totiž obchodníků dočasně klesají tržby.

Hlavně levně

Jak důležitou roli hrají ceny, ukazuje ovšem i průzkum Státní zemědělské a potravinářské inspekce zveřejněný zhruba před měsícem. Podle zjištění inspektorů se spotřebitelé v Česku při nákupu potravin řídí především cenou. Informacím na obalech, které jsou hlavním vodítkem pro určování kvality potravin, se dostává stále menší pozornost. Tomu se hypermarkety i supermarkety úspěšně přizpůsobují: přibývá slevových akcí, výprodeje jsou permanentní, cenové závody nikdy nekončí.

Lidé také stále méně věří pravdivosti sdělení, která se o potravinách dozvídají - z reklam i přímo v hypermarketech. "Je to důsledkem přibývajících případů klamání spotřebitele," konstatoval zástupce ředitel zmíněné státní inspekce Martin Klanica. Výrobci podle něj vymýšlejí stále nové způsoby, jak upoutat pozornost zákazníka, takže se na obalech objevují mnohá nová tvrzení přisuzující potravinám zvláštní vlastnosti.

Obchody ale využívají krizi i k tomu, aby rozšířily svá panství na úkor slabší konkurence. Například před pár dny informoval deník E15, že největší evropská síť se zbožím pro sport a volný čas Decathlon rozšiřuje chystanou expanzi do Česka. Po své první připravované velkoprodejně v Liberci nyní podepsala s developerskou společností CTP Invest smlouvu na výstavbu svého dalšího centra v Brně-Modřicích.

 

Právě se děje

Další zprávy