Předpověď se naplnila: e-shopy měly před svátky žně

Veronika Skálová Veronika Skálová
7. 1. 2010 14:11
Lidé posílali více objednávek než v minulých letech. Často ale za nižší částky.
Předvánoční doba v některých e-shopech až ztrojnásobí počet objednávek. Ilustrační foto z Mall.cz.
Předvánoční doba v některých e-shopech až ztrojnásobí počet objednávek. Ilustrační foto z Mall.cz. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - Svá předsevzetí ušetřit na vánočních dárcích, které dlouho před svátky potvrzovali v průzkumech, pojali Češi zřejmě po svém. Uspořádali "nájezd" na internetové obchodní domy. A to především u těch druhů zboží, které bývá na internetu k mání za nejnižší ceny - například parfémy nebo elektroniku.

Lidé z největších nákupních portálů v Česku se shodují, že zákazníci letos vyčkávali opravdu do poslední chvíle.

"Dělali jsme psí kusy, abychom je nalákali na dřívější nákup. Nabízeli jsme velkoobchodní ceny v listopadu, lednové slevy v prosinci. Stejně se nám dva týdny před svátky ztrojnásobila poptávka. Nárůst za poslední čtvrtletí byl téměř o 33 procent," konstatoval Jan Samko z obchodu Alza.cz, který se specializuje na elektroniku.

Internetový obchodní dům Mall.cz odeslal k zákazníkům v prosinci tolik zásilek jako za tři předcházející měsíce dohromady.

"Největší zájem byl o parfémy, hračky, malé domácí spotřebiče, levné LCD televize a další drobné dárkové zboží. V porovnání s loňským rokem jsme si vedli o 100 procent lépe, dosáhli jsme dvojnásobných tržeb," tvrdí ředitel společnosti Mall.cz Marek Liška.

Objednávek bylo víc, ale za méně peněz

Společnost Vivantis, která provozuje například internetové obchody Parfémy.cz nebo Hodinky.cz, dosáhla přibližně stejného obratu jako v loňském roce.

"Vzhledem k celkovému vývoji trhu považujeme tyto výsledky za úspěšné," podotkla Hana Hutlová, vedoucí marketingového oddělení společnosti Vivantis.

V e-shopech Kasa.cz a Obchodní-dům.cz si však všimli, že lidé sice poslali více objednávek, ale nakupovali levnější zboží než v předcházejících letech.

"Počet objednávek vzrostl meziročně o čtvrtinu. Když jsme srovnali nejsilnější den v roce 2009 a 2008, ten loňský byl dokonce o 40 procent silnější v počtu objednávek. Průměrná hodnota objednávky však klesla o pětinu z loňských 6 300 Kč na 5 100 Kč," konstatovala Jitka Součková, marketingová a PR manažerka holdingu zahrnujícího oba virtuální obchodní domy.

Slevy začaly tento týden a půjdou ve vlnách

Stejně jako se virtuální obchody předháněly v nabídkách před svátky, nechtějí zaostávat za kamennými konkurenty ani v lednových výprodejích.

"Do strategie lednových slev se pustily především největší internetové obchody, zatím sledujeme výraznější slevy u zhruba desítky největších e-shopů. Předpokládáme, že slevové akce připraví v průběhu ledna i menší e-shopy," uvedl Tomáš Hodboď z internetového srovnávače cen Heureka.cz.

"Výprodeje potrvají maximálně do konce ledna, největší zájem je o elektroniku. Nabídku denně aktualizujeme a slevy gradují podle stavu skladu," potvrdil Marek Liška.

Stejně jako kamenné obchody se ty internetové snaží prodat zboží, které zbylo v jejich skladech. Ale nejen jejich, především ve skladech jejich dodavatelů.

"Skutečné výprodeje nemohou začít dřív než na konci prvního lednového týdne. Asi tak dlouho trvá našim distributorům a prodejcům, než projdou své zásoby. Slevy pak přijdou v několika vlnách," doplnil Samko.

 

Právě se děje

Další zprávy