Američané toho mnoho nenaspí. Čeká je Černý pátek

Veronika Skálová Veronika Skálová
26. 11. 2009 16:00
Den obrovských slev zahájí předvánoční nákupy. Obchodníci doufají, že si polepší.
Černý pátek odstartuje v USA předvánoční nákupy. Ilustrační foto.
Černý pátek odstartuje v USA předvánoční nákupy. Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Povečeří tradičního krocana na svátek Díkůvzdání, pár hodin si pospí, a uprostřed noci vyrazí postávat třeba před obchod s elektronikou. Spojené státy se po dnešním slavnostním večeru probudí do takzvaného Černého pátku.

Ten znamená nejen oficiální zahájení vánočních nákupů, ale hlavně masivní slevy elektroniky, oděvů, ale i dalšího zboží. Žádný jiný výprodej se s tímto dnem nedá srovnat. Podle průzkumů se mezi půlnocí a třetí hodinou ranní vydá získat výhodnou pozici před vyhlédnutým obchodem až desetina nakupujících.

Letos se ale na Černém pátku už podruhé podepíše ekonomická krize. Ale jinak než vloni. Zatímco před rokem nedokázaly ani slevy o desítky procent přivábit obvyklé davy nakupujících, kteří se často přetahují o poslední zlevněný kus, letos obchodníci přípravu nepodcenili. Doufají, že si vynahradí černý krizový rok.

Už celé týdny proto masírují zákazníky seznamy zlevněných položek. Podle ČTK mohou lidé například v řetězci Target nakoupit LCD televizor za 264 dolarů, což je v přepočtu 4 200 korun. Obchody s elektronikou Best Buy zase nabídnou notebook Hewlett-Packard za 197 dolarů, tedy 3 400 korun.

„Obchodníci si plně uvědomují, že nakupující očekávají neuvěřitelně výhodné nabídky, Američané tak mohou očekávat obrovské slevy populárního zboží, jako jsou hračky, elektronika či oblečení," uvedla prezidentka Národní maloobchodní federace Tracy Mullinová.

Lidé podle odhadů uslyší hlavně na slevy dosahující minimálně padesáti procent. Federace odhaduje, že letos přivábí Černý pátek po loňském šoku z krize, více nakupujících. Předpověděla 134 milionů lidí oproti loňským 128 milionům.

Nejvýhodnější zboží se však v jednotlivých pobočkách vyskytuje jen v jednotkách kusů. Právě to je důvod, proč před obchody budou stát hodiny před otevřením dlouhé fronty. Obchodníci chtějí slevového šílenství využít co nejvíc, proto se chystají otevřít nezvykle brzy. Například hračkářské obchody Toys R Us už minutu po půlnoci, řetězce Sears a JC PEnney ve čtyři ráno, Target a WalMart pak v pět hodin ráno.

Černý pátek nenese jméno po velkém krachu na burze v roce 1929, ale podle agentury Reuters po děsivé dopravní situaci, kterou způsobily davy nakupujících ve Filadelfii v 60. letech minulého století. Obchodníci název přejali proto, že předvánoční nákupy pro ně znamenají přechod do ziskové bilance, tedy do takzvaných černých čísel.


 

Právě se děje

Další zprávy