Svatomartinského bude letos 900 tisíc lahví tří barev

Veronika Skálová Veronika Skálová
13. 10. 2009 15:07
Mladé víno bude k dostání za necelý měsíc. Ochutnávky vypuknou 11.11. od 11 hodin.
Logo Svatomartinského smí označovat jen pečlivě vybraná vína.
Logo Svatomartinského smí označovat jen pečlivě vybraná vína. | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Méně než měsíc zbývá do okamžiku, kdy se otevřou první lahve letošního vína. Už popáté se na Martina, tedy 11. 11. v jedenáct hodin dopoledne, oficiálně objeví na trhu Svatomartinské víno. Tedy asi nejlepší marketingový tah, který se Vinařskému fondu České republiky podařil.

"Zájem o známku Svatomartinské letos projevilo 103 vinařů a vinařství, kteří přihlásili celkem 220 vzorků vín," konstatoval Pavel Večeřa z Vinařského fondu.

Toto množství se však ještě sníží. Na konci října totiž zasedne nezávislá odborná komise, která rozhodne, které vzorky mají „nárok" název a logo Svatomartinského vína pro letošek použít. Vloni se prodávalo 205 druhů od 80 vinařů.

"Odrůdy, z nichž smí být víno vyrobené, i chuťové charakteristiky jsou definované. Jen ti, kdo těmto požadavkům vyhoví, mohou lahve označit logem Svatomartinské. Obvykle projde jen 80 až 85 procent přihlášených vzorků," upozornil Pavel Krška, ředitel Národního vinařského centra.

Letošní Svatomartinské se bude prodávat v bílé, červené i růžové variantě, a nově také jako klaret - tedy jako bílé víno vyráběné z červených hroznů.

"Klaret je chuťově i vizuálně od růžového vína často těžko rozlišitelný. Stanovit hranici je těžké. I proto jsme letos klaret mezi Svatomartinská vína přidali," vysvětlil Krška.

Svatomartinský košt míří do Bratislavy

Novinkou bude pro letošek také expanze rituálu otvírání Svatomartinského do zahraničí. Na Martina hodinu před polednem jej mohou ochutnat také lidé na bratislavském Hlavním náměstí. Košty samozřejmě ve stejný okamžik začnou i v mnoha městech České republiky.

"Značku Svatomartinské máme zaregistrovanou i na Slovensku, i tamější víno musí splňovat stanovené parametry. Ale svatomartinský košt pořádáme letos u našich sousedů poprvé," podotkl Večeřa.

Lahve označené logem svatého Martina na koni se objeví i v maloobchodních řetězcích. Letos by mělo do prodeje přijít až 900 tisíc lahví. Vloni to bylo o 200 tisíc méně. Zástupci fondu věří, že letos žádný řetězec nepustí víno do prodeje před stanoveným termínem tak, jako se to stalo několikrát v minulosti. Hrozí jim za to sankce.

Právě svým svázáním s konkrétním termínem, i charakterem prvního vína svého ročníku, se Svatomartinské postavilo francouzské tradici Beaujolais Nouveau, které přichází do prodeje třetí čtvrtek v listopadu.

Vína bude letos o třetinu méně

Hrozny na mladé Svatomartinské se sklízejí dřív než ty na „normální" víno. Vinobraní nyní vrcholí a potrvá ještě nejméně dva týdny. Hroznů však bude letos méně než obvykle.

 

"Nejméně o třetinu, ale v některých oblastech klesne úroda i k polovině," předpověděl Martin Půček, tajemník Svazu vinařů. Kvantitu však vyváží kvalita hroznů, která je prý letos velmi dobrá.

 

 

Právě se děje

Další zprávy