Přesvědčit lidi k nákupu dražšího zboží je těžké

Veronika Skálová Veronika Skálová
21. 9. 2009 12:13
Internetové obchody vymýšlí finty, jak lidi přesvědčit k nákupu dražšího zboží.

Brno - Nízká cena, zaklínadlo, které přivádí většinu lidí, kteří nakupují prostřednictvím internetu, k surfování po stránkách internetových obchodů. Podle postřehů některých majitelů virtuálních obchodních domů, lidé v poslední době stále více srovnávají nabídky jednotlivých prodejců a pečlivěji každý nákup zvažují.

Podle portálu Heureka.cz láká Čechy na internet především široký sortiment a nižší ceny zboží.

"Lidé se v současné době více rozhodují, zda zboží luxusnější povahy opravdu potřebují, případně v jakém e-shopu na něm mohou ušetřit. Zákazníci nepřecházejí z dražších komodit na levnější, ale hledají nejzajímavější cenové varianty," potvrzuje Hana Hutlová, ředitelka marketingového oddělení společnosti Vivantis.

Ti, kdo se zaměřují na prodej elektroniky, sledují ještě trochu jiný postup. "Někteří výrobci počítačů sledovali chování zákazníků a je zcela zřejmé, že si v poslední době vybírají nejlevnější možné zboží. Což je samozřejmě problém. Obchody sice na kusy prodej udrží, ale klesá jim obrat. Tomu je třeba se vyhnout," vysvětlil Jan Samko z internetového obchodu Alza.cz, který se právě na elektroniku zaměřuje.

Konkrétně Alza.cz se snaží poklesu obratu vyhnout tím, že vyjednala s některými výrobci exkluzivní právo prodeje některých modelů počítačů. "Zatím to funguje, lidé si tyhle speciality vyzobávají. Ale najít podobné triky, které pomohou přežít krizi, není snadné," dodal Samko.

Šetří i na energii

Čím větší spotřebič, tím větší úspora v porovnání s kamenným obchodem. A když přičtete ještě uspořenou elektřinu, neprohloupíte. Podobné úvahy zvedly v Obchodním-domě.cz v posledních měsících prodej ledniček nebo praček.

"Velký nárůst registrujeme především u spotřebičů energetické třídy A. Za poslední 2 měsíce jsme prodali šestkrát více lednic než ve stejném období loňského roku. Jen za minulý týden to bylo více jak 120 lednic," dokládá Petr Šebek, ředitel nákupního centra Obchodní-dům.cz.

Výhodné nabídky hledají Češi na internetu i v jiných oblastech. Například v srpnu nakupovali výbavu pro výlety do přírody.

"Prodej zboží z kategorie sportovních a hobby potřeb vzrostl v porovnání s loňskem o 35 procent. Nejvíce zákazníci kupují stany, spacáky a vybavení do přírody. Zajímavostí letošního léta jsou termoelektrické chladicí boxy s možností napájení v automobilu. Zdá se, že letos vyměnila celá řada zákazníků dovolenou u moře za dovolenou pod stanem," poznamenal Martin Kasa, ředitel portálu Kasa.cz.

V předpovědích do budoucna se ale zástupci internetových obchodů různí. Martin Kasa je optimistický a předpovídá na příští rok stabilizaci trhu a další růst nákupů přes internet.

"Lidé budou šetřit ještě příští rok, situace nebude příliš dobrá. Česká ekonomika se zřejmě zatím růst nechystá a lidé nebudou mít peníze, či s nimi budou zacházet velmi opatrně," myslí si Jan Samko.

 

Právě se děje

Další zprávy