Boom chrámů konzumu je minulostí. Nová centra nerostou

Veronika Skálová Veronika Skálová
10. 9. 2009 11:00
V Česku příští rok otevře jediné nové nákupní centrum
Nákupní centra se až dosud objevovala jedno za druhým.
Nákupní centra se až dosud objevovala jedno za druhým. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - Přistoupíme-li na rčení, že nákupní centra rostla v uplynulých letech jako houby po dešti, musíme konstatovat, že houbařská sezona skončila. Tvrdí to mezinárodní realitní společnost Cushman & Wakefield, která předpovídá, že v příštím roce bude výstavba nákupních center v Evropě nejnižší za pět let. Útlum bude podle odborníků nejsilnější v roce 2011.

Podle údajů Cushman & Wakefield bylo v letošním prvním pololetí v celé Evropě otevřeno 3,1 milionu čtverečních metrů ploch v nákupních centrech. To oproti loňskému roku představuje pokles o 18 procent.

Údaje o rozpracovaných projektech, které se letos dočkají dokončení, naznačují, že druhá půle roku bude o něco optimističtější a stáhne meziroční propad na pět procent.

Začne stavba jediného centra

Situace v České republice se od té celoevropské příliš neliší.

"Výstavba nových nákupních center v České republice vykazuje klesající tendenci, která by měla trvat až do roku 2011. Projekty, jejichž výstavba nebyla do této chvíle zahájena, budou jen stěží schopny otevřít v roce 2010 a developeři, kteří své projekty již několikrát odložili a ještě nezačali s přípravou projektu, budou mít v budoucnu těžší vyjednávací pozici s budoucími nájemci," poznamenal Alexander Rafajlovič, vedoucí oddělení výzkumu pražské pobočky Cushman & Wakefield.

Příští rok má být v celé republice dokončeno jediné nákupní centrum - pražská Galerie Harfa, která bude sousedit s O2 arenou. Její základní kámen bude položen teprve příští středu.

Developer, který se chystá nákupní centrum o rozloze 44 tisíc čtverečních metrů vybudovat, o zájem obchodníků strach nemá. "V současnosti máme nasmlouváno obsazení asi 45 procent ploch. Při jednání bylo vidět, že jsou obchodníci opatrnější než třeba před dvěma lety, ale naše argumenty je dokázaly přesvědčit," poznamenal Pavel Hajn Šmidberský ze společnosti Lighthouse, která Harfu staví.

Developer si hodně slibuje právě od blízkosti O2 areny, která kromě sportovních klání hostí i hojně navštěvované kulturní události. Mezi další trumfy podle Šmidberského patří umístění na frekventované ulici, dostupnost od metra i vlaku a netradiční řešení střechy centra.

"Počítá se na ní s parkovou úpravou, kde kromě dětského hřiště bude například ledová plocha nebo hřiště na pétanque. Předpokládáme, že určitý počet zákazníků dodají i kancelářské plochy, které v sousedství stavíme," dodal Šmidberský.

Že stavba nákupního centra neznamená sázku na jistotu ani v hustě obydlené lokalitě dokazuje i osud Nákupního centra Stodůlky, které opustil hlavní nájemce i obsazenost Galerie Butovice.

Zaklínadlem je rozšiřování

Spíš než lákat nakupující na nová místa se však většina developerů snaží přivést více zákazníků a déle je udržet na jednom místě. Právě tento účel splňuje rozšiřování stávajících oblíbených nákupních center, mezi něž patří i brněnská Olympia.

Ta se do poloviny letošního října rozroste o více než 20 tisíc čtverečních metrů. "Po celosvětovém 'vyhlášení' krize se všichni začali skutečně chovat tak, aby se krize brzy dostavila. A to byla přesně doba, kdy nám zbývalo obsadit ještě zhruba 30 procent pronajímatelné plochy. Byla to bitva, ale nakonec jsme to zvládli a dosáhli stoprocentní pronajatosti, z čehož máme samozřejmě radost," komentoval obsazování volných ploch Aleš Navrátil, obchodní a marketingový ředitel centra.

Také příští rok čeká stávající centra v Česku rozšiřování. I když ne v takovém rozsahu jako dosud. Forum Liberec se má kupříkladu nafouknout o více než 21 tisíc čtverečních metrů, Fashion Arena Praha o 7,2 tisíc a Avion Shopping Park Brno o 10 tisíc čtverečních metrů.

 

Právě se děje

Další zprávy