Letní slevy kralují, srazily ceny i o 90 procent

Veronika Skálová Veronika Skálová, ska
29. 7. 2009 17:00
Čas výhodných nákupů stále trvá
Slevy v Česku trvají už od června, v Německu právě začaly.
Slevy v Česku trvají už od června, v Německu právě začaly. | Foto: Simona Holecová

Brno - Prázdné výlohy zdobí jen cedule s dvojcifernými čísly a sousední obchody se předhánějí ve velikosti písmen ve slově sleva nebo slevy. Čas výhodných nákupů v těchto dnech vrcholí.

"Slevy u nás začaly 19. června a potrvají do konce července. Ale jak znám obchodníky, nejspíš je budou nabízet i v srpnu. V současnosti dosahují slevy značkového zboží až 80 procent. Vzhledem k tomu, že jsme outletové centrum a naše zboží je i normálně o 30 až 60 procent levnější, tak výsledná cena opravdu stojí za to," uvedla Ilona Irmannová, marketingová manažerka nákupního centra Freeport Leisure v Hatích u Znojma.

Podobné slevy v současnosti nabízí většina obchodníků s módním zbožím. Řada zákazníků proto nákupy oblečení nechává až na polovinu léta, kdy se jednoznačně vyplatí.

"Pokud něco nutně potřebuji, na slevy nečekám. Ale když je to jen trochu možné, vydržím. Třeba minulý týden jsem si koupila pět kusů oblečení a oproti původní ceně za ně ušetřila skoro patnáct set," pochlubila se osmnáctiletá Denisa Ptáčková z Brna, která si v obchodním centru Olympia vyhlížela další "úlovky".

"Slevy v letošním roce probíhají ve větším rozsahu než v minulých letech. Je to patrně dáno obavou obchodníků o prodej sezónních kolekcí," konstatoval Aleš Navrátil, ředitel obchodu a marketingu centra Olympia Brno.

Slevy platí i na elektroniku nebo nábytek

Slevy se však netýkají jenom oděvů. Například Tesco zlevnilo ty položky, které lidé mohou potřebovat na dovolenou.

"Zákazníci tak mohou výhodně v akčních nabídkách nakoupit oděvy, zavazadla, kola, bazény, zahradní nábytek, vybavení pro kempování a grilování nebo klimatizace a ventilátory. Slevy začaly v červnu a nyní dosahují až 75 procent," uvedla mluvčí řetězce Eva Karasová.

Ostatní obchodní řetězce nezůstávají pozadu bez ohledu na sortiment. Například u vybavení pro domácnosti, zahrádkáře či na sport klesly ceny až o devadesát procent. Alespoň podle serveru AkčníCeny.cz, který sleduje ceny v hypermarketech, supermarketech a řetězcích.

"Například u elektroniky je cena výprodejových produktů mnohdy pod hranicí toho, co nabízejí internetové obchody. V poslední době si přitom lidé zvykli pořizovat elektro zboží kvůli výhodnějším cenám právě na internetu," upozornil Ivo Horák, projektový manažer společnosti Retail Info, která web provozuje.

A lidé na slevy slyší. Podle mluvčí Tesca jich letos využilo letní slevy o čtvrtinu více než vloni.

Cesta za hranice se může vyplatit

Letní slevy samozřejmě nejsou jen specialitou českých obchodníků. Němečtí maloobchodní prodejci odstartovali výprodeje v tomto týdnu. Ceny podle ČTK klesly o 50 až 75 procent, a to navzdory tomu, že mnohé zboží už kvůli krizi lacinější je i bez sezónních slev.

"Máme mimořádně nízké ceny, skutečně krizové ceny. Něco takového tu ještě nikdy nebylo," řekl deníku Bild Herwig Rollmann z hamburského sdružení maloobchodníků.

Poslední červencový a první srpnový týden byly do roku 2004 tradičním termínem letních slev. A pro mnoho řetězců jsou jím i nadále. Řada obchodů však období slev rozšiřuje a prodlužuje. "Kvůli trvalému nárůstu maloobchodních prodejních ploch je tlak na ceny enormní," řekl podle ČTK šéf saského maloobchodního svazu Eberhard Lucas.

 

Právě se děje

Další zprávy