Výrobci zlevňují, na svých peněženkách to ale nepoznáte

Karel Toman
21. 7. 2009 18:42
Výrobní ceny v zemědělství klesly v červnu o 27,9%, v obchodech to ale není znát
Obchody se tak úspěšně zažehnávají "okurkovou sezonu"
Obchody se tak úspěšně zažehnávají "okurkovou sezonu" | Foto: Reuters

Praha - Výrobci stále více zlevňují, lidé to ale u pultu na svých peněženkách nepoznají.

Index výrobních cen v Česku sice výrazně klesá - v průmyslu to bylo v červnu o 4,4 procenta, v zemědělství dokonce bezmála o 28 procent. Spotřebitelské ceny budou ale i v druhém pololetí stagnovat nebo mírně růst.

Důvod? Výrobci se snaží prodat své zboží za velké slevy, maloobchodní prodejci a hlavně supermarkety ale chtějí udržet své zisky i při klesajících prodejích na pultech. Nejvíc to pak "odnášejí" právě výrobci v zemědělství, potravinářství a průmyslu.

Vyšší marže za propad prodejů

"Nepředpokládáme, že by u nás došlo k  poklesu celkové hladiny spotřebitelských cen," tvrdí například ekonom Raiffeisen banky Pavel Mertlík. „V druhé polovině roku očekáváme velmi nízké meziroční růsty někde okolo jednoho procenta," dodává.


"Pružnost spotřebitelských cen směrem dolů je mnohem nižší," připomíná známý zákon reálné ekonomiky Jan Bureš z Poštovní spořitelny.

"Je to tím, že finální spotřebitel stojí na konci řetězce, na jehož druhém konci je výrobce. Po cestě je mnoho silných hráčů, kteří jsou nakonec schopni udržet si vyšší marže i v době poklesu cen. To platí hlavně o maloobchodech,"  vysvětluje Bureš.

Podle něj maloobchodníci "kompenzují propady prodejů snahou zvýšit si marži a tím dostatečně nereflektují pokles vstupních cen."

Nejvíc trpí zemědělci

"Je to vidět například u potravin," upozorňuje Bureš a dává tak nepřímo zapravdu také dlouhodobým stížnostem zemědělců na cenový "útisk" ze strany velkých obchodních řetězců. "Propady základních surovin byly poměrně výrazné, ale na pult k zákazníkovi se to nedostalo."

(text pokračuje pod grafem)

Ceny stavebních prací podle Českého statistického úřadu v červnu naopak rostly o 1,2 procenta, služby pak o 1,5 procenta.
 
I to je jeden z důvodů, proč celková hladina spotřebitelských cen neklesne. "Je zcela běžné, že se index výrobních cen pohybuje i po několik měsíců jinak, než index spotřebitelských cen," uzavírá Mertlík.

 

Právě se děje

Další zprávy