Zahraniční značky vytlačují ty české z centra Prahy

Veronika Skálová Veronika Skálová
16. 5. 2009 21:09
Nakoupit v centru Prahy zboží vyrobené v Česku je stále těžší. Centrum ovládají zahraniční značky.
V Pařížské ulici sídlí i obchod značky Louis Vuitton. Průměrný český plat by na zakoupení některých kousků rozhodně nestačil.
V Pařížské ulici sídlí i obchod značky Louis Vuitton. Průměrný český plat by na zakoupení některých kousků rozhodně nestačil. | Foto: Reuters

Brno - Natrefit při procházce po nákupech v centru Prahy na tuzemskou značku je rok od roku těžší. Vysoké nájemné a exkluzivita prodejních prostor pomalu, ale jistě vytlačuje domácí prodejce ze známých nákupních adres.

Za poslední dva roky stoupl podíl zahraničních prodejců v ulicích Pařížská, Na Příkopě, na Národní třídě nebo na Václavském náměstí o dvě procenta.

"V celkovém součtu 389 sledovaných jednotek na hlavních třídách to představuje přibližně osm obchodních jednotek ročně. Největší nárůst meziročního podílu pak na pražských hlavních třídách zaznamenaly restaurace a obchody s oblečením," uvádí ve své zprávě mezinárodní poradenská realitní společnost Cushman & Wakefield.

Nejluxusnější je Pařížská, nejdražší Na Příkopě

Status nejluxusnější nákupní třídy v Praze si i nadále drží Pařížská ulice. Nedávno tu koncentraci zvučných značek posílila prodejna hodinek a doplňků Hublot, obchod s módními doplňky Bottega Venetta nebo nová provozovna Hugo Boss, která se do Pařížské přestěhovala z méně "šik" Jungmannovy.

"Pro přestěhování jsme se rozhodli především díky stále vzrůstající atraktivitě této lokality, do které se v poslední době přesouvají i další významné značky. Nové a větší prostory nám umožní mimo jiné rozšíření sortimentu. Zároveň očekáváme, vzhledem k vysoké frekventovanosti této lokality, i nárůst klientely, zejména z řad mladších potenciálních zákazníků," Judita Štybnarová, retail manager společnosti Hugo Boss.

Přestože ceny zboží v Pařížské šplhají pro normální smrtelníky do astronomických výšek, nejdražší nájemné je v ulici Na Příkopě. Pravidelně se objevuje v žebříčku dvaceti nejdražších ulic světa, který vede Pátá Avenue v New Yorku následovaná hongkongskou Causeway Bay a pařížskou Champs Elysées.

Cizí značky vytěží z místa maximum

I to je důvod, proč z těchto lokalit české značky mizí.

"Lokální značky měly často historicky staré nájmy, tedy ceny stanovené třeba před deseti lety. Od té doby však nájemné v těchto místech jen rostlo. Mezinárodní značky, které cílí především na turisty, dokáží z prodejen v centru města i s vysokým nájemným vytěžit maximum. To lokální značky nedovedou," vysvětlil Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield.

Nabídka kvalitních prodejních prostor v centru města je velmi omezená. I to zvyšuje jejich cenu. Řada zahraničních značek proto sice nejprve otevře pobočku v některém z nákupních center, jakmile se však naskytne možnost obchod přesunout na "dobrou adresu" v centru Prahy, neváhá provozovnu přesunout nebo otevřít další obchod.

 

Právě se děje

Další zprávy