Dobojováno. Aerolinky musí platit emise

dkl
20. 12. 2006 14:55
Brusel - EU definitivně zahrnula leteckou dopravu do svého boje proti znečišťování životního prostředí.
Když letoun Airbus A380 opouštěl v lednu barvířskou dílnu, měl skvělé vyhlídky. Nyní se schází představenstvo firmy EADS, hlavního akcionáře Airbusu, a rozhoduje, jak snížit náklady a zjišťuje ztráty, které již kvůli zpoždění A380 firma utrpěla.
Když letoun Airbus A380 opouštěl v lednu barvířskou dílnu, měl skvělé vyhlídky. Nyní se schází představenstvo firmy EADS, hlavního akcionáře Airbusu, a rozhoduje, jak snížit náklady a zjišťuje ztráty, které již kvůli zpoždění A380 firma utrpěla. | Foto: Reuters

Doteď měly aerolinky tak trochu výsadní postavení. Přestože patří k znečišťovatelům, jejichž podíl roste nejvyšším tempem, stály mimo hlavní zájem bruselských úředníků.

Zatímco evropští energetici a průmyslníci musí nakupovat a obchodovat s povolenkami na vypouštění emisí, letadla zatím své emise vypouštěla bez sankcí. Tomu ale bude konec od roku 2011.

Stejně jako ostatní znečišťovatelé, i aerolinky budou muset svůj "hřích" splácet pomocí obchodovatelných povolenek.

Všechna britská letiště musela okamžitě zavést přísná bezpečnostní opatření.
Všechna britská letiště musela okamžitě zavést přísná bezpečnostní opatření. | Foto: BBC

Zapojí se všichni

První rok se bude příkaz týkat jen vnitroevropských letů, další rok se budou muset normou řídit i lety mimo EU.

"Ten, kdo letí z Londýna do New Yorku a zpět, vytvoří zhruba stejné množství emisí jako průměrný obyvatel EU při vytápění svého domu v celém roce," uvedla komise ve svém vysvětlení, proč je nutné regulovat emise vypouštěné leteckým průmyslem.

Systém obchodování s emisními povolenkami je klíčovým nástrojem Evropské unie ke splnění závazků z Kjótského protokolu o snížení emisí skleníkových plynů. Systém stanovuje emisní limity velkým znečišťovatelům, jako jsou elektrárny a ropné rafinerie.

Podniky, které znečišťují méně, mohou v rámci tohoto systému přebytečné povolenky prodat firmám, jež kvóty překračují. Obchodování s povolenkami v EU začalo v úvodu loňského roku. Systém však zatím nezahrnuje leteckou přepravu, která je rostoucím zdrojem znečištění, píše agentura Reuters.

Zdraží, neví o kolik

Asociace evropských leteckých společností (AEA) uvedla, že její členové budou pravděpodobně muset povolenky dokupovat, protože limity pro leteckou přepravu budou příliš přísné.

Foto: Aktuálně.cz

"Bude to břemeno a mohlo by to být těžké břemeno," řekla mluvčí AEA Francoise Humbertová. Dodala, že aerolinie nebudou moci vzhledem k silně konkurenčnímu prostředí přenést všechny dodatečné náklady na cestující. Mezi členy asociace patří rovněž České aerolinie.

Komise předpokládá, že ceny letenek na menší vzdálenosti do roku 2020 v důsledku zařazení letecké přepravy do systému emisních povolenek stoupnou o 1,8 až 9 eur, tedy 50 až 250 korun.

"Očekává se, že jakýkoli nárůst nákladů související s tímto systémem bude omezený a výrazně nižší než nárůst způsobený změnami cen ropy v posledních letech," zdůraznila komise.

 

Právě se děje

Další zprávy