Lidé šetří na sestřihu, kadeřnický byznys míří do Asie

Michal Kučera, Euro.cz
12. 7. 2009 13:25
V krizi se lidé nechávají stříhat méně často, říká celebrita kadeřnického světa Franck Provost
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Reuters

Paříž - "Nejsem obchodník, ale kadeřník. Je to moje vášeň a jinou práci bych nechtěl," říká o sobě provozovatel světoznámé sítě kadeřnictví Franck Provost.

Navzdory tomu, že se za byznysmena nepovažuje, povedlo se mu vybudovat obdivuhodné impérium. Síť, která nese jeho jméno, je dnes druhá největší na světě. Patří do ní dva a půl tisíce salonů, z nichž zhruba čtyři stovky jsou klasické pobočky, které patří mateřské firmě. Ostatní salony jsou provozovány prostřednictvím franšízy. Zahrnuje to i salony pro mladé, fungující pod jménem Fabio Salsa. Ve skupině Francka Provosta tak dnes pracuje asi 23 tisíc zaměstnanců.

"Naše roční tržby jsou zhruba 203 milionů eur (asi pět a půl miliardy korun - pozn. red.)," sdělil týdeníku EURO šarmantní Francouz. "Každý den ostříháme zhruba 150 tisíc klientů," říká.

Lidé chodí méně často

I na kadeřnické odvětví ovšem doléhá finanční krize.

Neprojevuje se ale ani tak tím, že by zákaznice volily levnější procedury, jako spíše tím, že chodí méně často.

Navzdory tomu ovšem Provost na krizi spíše vydělal, když dostal příležitost převzít evropské pobočky největší kadeřnické sítě na světě Regis. Americká firma totiž měla velké finanční potíže a prodej zámořských poboček jí poskytl potřebný kapitál.

V Česku pro mladé

Růst firmy se ale nezastavil, chystá se otevření dalších salonů, mimo jiné i v České republice. "V Česku budeme klást důraz na rozšíření salonů Fabio Salsa, které jsou zaměřeny více trendově, pro mladé a patří do nižší cenové kategorie," říká Provost.

Kadeřnický guru Franck Provost
Kadeřnický guru Franck Provost | Foto: http://www.franckprovostprague.com/

Ten má zatím v Česku pět salonů Franck Provost a dvě pobočky Fabio Salsa. Pod první značkou by letos měly přibýt další čtyři, příští rok se přidají tři i pod druhou značkou. Vedle Prahy se otevřou salony také v Brně a Plzni, jeden funguje i v Bratislavě.

V budoucnu se elegantní podnikatel hodlá více zaměřit na Indii a Čínu. "Právě tady jsou pro náš byznys největší příležitosti," předpokládá.

Ceněný byznysmen

Skvělé hospodářské výsledky a dobrá image firmy vynesly Francku Provostvi vedle nesčetných kadeřnických cen také titul francouzského podnikatele roku. Na světovém finále této soutěže, které v monackém Monte Carlu organizovala auditorská společnost Ernst & Young, patřil k favoritům. Vítězství v celé soutěži mu podle neoficiálních informací jen těsně uniklo ve prospěch čínského byznysmena Cchao Te-wanga.

"Franck má sám o sobě úžasný styl a stejně tak dobře vypadá i jeho podnikání a jeho firma," řekl o něm při předávání cen šéf Ernst & Young Jim Turley.

Bez objednání - základ úspěchu

Dnešní milionář a skutečná celebrita kadeřnického světa ovšem začínal velmi skromně. Vyučil se řemeslu a léta asistoval starším kolegům. V polovině sedmdesátých let se z venkova přestěhoval do Paříže, kde si otevřel první salon.

Tajemstvím okamžitého úspěchu byl především neotřelý a na svou dobu velmi moderní obchodní model. Mladý Provost chtěl poskytovat služby na úrovni špičkových tradičních salonů, ovšem bez nutnosti objednávat se dlouho dopředu.

Právě "stříhání bez objednání" bylo dlouhá léta největším marketingovým tahákem Provostových kadeřnictví. Francie také dodnes zůstala zemí, kde se obchodu tohoto řetězce daří nejlépe. Postupně se ale přidalo třicet dalších států včetně České republiky. Přestože se dnes věnuje hlavně strategii a řízení firmy, stále velmi rád bere do ruky nůžky. "Skvěle se u toho odreaguji," říká Provost, který se osobně věnuje vlasům nejváženějších klientek z řad francouzských i hollywoodských filmových hvězd.

Jedna z jeho nejoblíbenějších zákaznic a jeden ze symbolů značky je například americká hvězda Sharon Stoneová. Pravidelně se zúčastňuje také filmového festivalu v Cannes, kde je oficiálním kadeřníkem celebrit.

 

Právě se děje

Další zprávy