Recept na růst podle ČSSD: Masarykova dráha na letiště

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
19. 9. 2013 11:37
Pražské hlavní nádraží, letiště a Kladno má propojit projekt za 20 miliard korun
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Přes Letiště Václava Havla budou lidé z Kladna a jeho okolí Masarykovou rychlodráhou jezdit do Prahy za prací. Pokud ČSSD vyhraje volby a sestaví vládu, bude tato věta realitou nejpozději v roce 2018.

S vybudováním zmíněné rychlodráhy, která spojí pražské hlavní nádraží, letiště a Kladno a od Letné na Ruzyni povede tunelem, počítá stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.

Podle něj na projektu, který je plánován českými úřady už zhruba dvacet let, bude možné začít pracovat ihned po volbách, protože na ministerstvu dopravy již leží vypracovaný projekt a s místními samosprávami je už také dohodnuta trasa spojení.

Podle zmíněných projektů se cena za vybudování rychlodráhy včetně nových vlaků bude pohybovat kolem 20 miliard korun. "Osmdesát procent bychom mohli financovat z peněz Evropské unie, jen 20 procent by bylo z domácích zdrojů. Jde tedy asi o čtyři miliardy na tři roky, každý rok o něco více než miliardu," popsal Urban.

Masarykovu rychlodráhu, jak ji pojmenoval sám Urban, by podle jeho plánů měly provozovat České dráhy. Výstavbu by měl kompletně umět zrealizovat český průmysl, o případném skutečném realizátorovi i ceně ale rozhodne až plánované výběrové řízení.

Urban projekt na setkání s novináři zmínil jako jeden z reprezentativních příkladů plánů ČSSD, jak chce do Česka konkrétně vrátit hospodářský růst, což je i volební heslo strany. Potvrdil také, že platí již dříve oznámený plán na zateplování veřejných budov.

Podle Urbana je třeba také znovu definovat prioritní exportní země. Kromě zemí BRICS (Brazílie, Rusko, Indie, Čína a Jižní Afrika) by mělo jít ještě o zhruba dalších deset zemí mimo EU, ve kterých by Urban zavedl obchodní rady, kteří by zprostředkovávali kontakty českého a místního byznysu.

V hospodářských plánech ČSSD je také rozšíření pole působnosti současného Energetického regulačního úřadu. Pod ten by nově Urban zařadil i dohled nad železniční dopravou a nad cenami vodného a stočného. Tyto úřady totiž vyžaduje Evropská komise a podle Urbana je to rozumný požadavek.

"Není možné, jestliže se dostane do sporu pan Jančura s Českými drahami, aby na to dohlíželo ministerstvo dopravy, tedy vlastě akcionář Českých drah," vysvětlil své úvahy na konkrétním příkladu Urban. Zařazení obou nových regulátorů pod Eneregtický regulační úřad dává podle Urbana především ekonomický smysl.

Strana podle Urbana také počítá s dostavbou Temelína a další „pečlivou limitací“ obnovitelných zdrojů. Podle něj dává smysl - především ekonomický a sociální - prolomení limitů těžby hnědého uhlí v severních Čechách. Podstatný je ale podle stínového ministra průmyslu problém v politické rovině, kdy je třeba na prolomení limitů získat širší politickou shodu.

 

Právě se děje

Další zprávy