Šéf drah: Místo dalších expresů zlepšíme běžné rychlíky

Zuzana Kubátová Zuzana Kubátová
31. 7. 2013 15:52
Rozhovor s novým generálním ředitelem Českých drah Daliborem Zeleným.
Dalibor Zelený.
Dalibor Zelený. | Foto: ČTK

Praha - České dráhy změní svou investiční politiku. Přestanou nakupovat luxusní vlaky, které nasazují jako expresy na mezinárodní linky, ušetřené peníze vrhnou na obnovu zastaralého vozového parku na běžných rychlíkových tratích. "Koupíme vozy, kde se lidé nebudou v horku potit a v zimě mrznout, zlepšíme služby pro cestující," slibuje nový šéf Českých drah Dalibor Zelený.

Hlavním úkolem staronového šéfa drah (Zelený už tuto funkci zastával v letech 1998 až 2002) je zastavit zadlužování Českých drah. Hlavně proto bude podle něj téměř jistě zrušen plánovaný nákup osmi rychlíkových souprav Railjet od firmy Siemens, které dráhy plánovaly nasadit na tratě do Bratislavy a Budapešti.

Zelený doufá, že zlepšením kvality běžných rychlíků se snáz podaří přivést na dráhu nové cestující a zvýšit tak tržby. Dále plánuje nový šéf stabilizovat ztrátovou dceřinou společnost ČD Cargo - posílí obchodní úsek. Cargo považuje za palčivou finanční bolest drah, kterou je třeba řešit velmi rychle.

Aktuálně.cz: Podle vyjádření ministra dopravy bylo třeba provést personální změny v ČD velmi rychle. Ministr Žák dokonce v České televizi řekl: „Co byste mi řekl za týden, kdyby mezitím například někdo vyhlásil konkurz na ČD Cargo a vznikly škody v řádu desítek miliard korun?". Reagoval tak na otázku, proč se změnami nečekal, až bude mít vláda silnější mandát. Je to skutečně tak, že ČD Cargu akutně hrozí konkurz?

To vyjádření pana ministra bylo, řekněme, trochu nadsazené.

Aktuálně.cz: Každopádně je ČD Cargo, velká firma s téměř osmi tisíci zaměstnanci, největším problémem Českých drah. V jaké je kondici? Chybějí peníze na výplaty či platby věřitelům?

Co se hotovosti týče, je ČD Cargo schopno své závazky hradit.

Aktuálně.cz: Jinými slovy, konkurz mu akutně nehrozí.

Ne, ale bohužel zdroje pro splácení svých závazků nezískává jenom ze své hlavní činnosti, ale rozprodejem věcí, které by třeba prodávat nemusela. Záplatuje díry spíš, než aby se hledalo uplatnění na trhu.

Aktuálně.cz: Čeho se Cargo zbytečně zbavuje? Mluvilo se třeba o prodeji lokomotiv polské dceřiné firmě, jímž si mateřská společnost navenek vylepšila hospodářské výsledky…

To je zajímavá věc. Protože pokud prodáte lokomotivy, které se mohou na trh vrátit pod jiným provozovatelem a konkurovat vám v přepravě, je to krátkozraké. Sice něco krátkodobě utržíte, ale dlouhodobě proděláte. To je ale jen jeden z příkladů. ČD Cargo by se, myslím, mělo orientovat na posílení obchodní činnosti.

Aktuálně.cz: Před týdnem zveřejnilo vedení ČD předběžné výsledky prvního pololetí a podle nich provozní zisky jak mateřských drah, tak dceřiného Carga rostou. Věříte těm číslům? Nejsou podle vás dokladem, že se situace těchto firem zlepšuje?

Jsem přesvědčen, že jsou ta čísla účetně v pořádku. Bývá ale obvyklé hodnotit až po doběhnutí celého roku, protože se za celý rok doúčtovávají důležité položky, které v polovině roku nelze odhadnout. Vnímám to jako snahu ukázat, že se tu něco pozitivního děje, ale nemá to podle mne tak vysokou vypovídací schopnost, aby se podle toho daly dělat dalekosáhlé závěry.

Aktuálně.cz: Loni ČD Cargo vykázalo ztrátu téměř dvě miliardy korun, podle dosavadního vedení se na tom ale podepsalo hlavně reálnější ocenění majetku a  vytváření rezerv na pokračování restrukturalizace. Mění se ta firma k lepšímu?

Nejsem si vědom nějakého velkého přerodu té firmy, tam se toho zas tolik nezměnilo - až na to, že se každou chvíli měnil ředitel. Firma by se hlavně měla víc zaměřit na obchodní aktivity. Už teď se domlouvají kontrakty na příští obchodní rok, musíme začít s obchodní iniciativou teď, jinak dobré obchody nezískáme. Proto děláme kroky právě v této oblasti, chceme, aby firma začala vydělávat, od toho tu je.

Aktuálně.cz: Řekl jste, že dráhy s největší pravděpodobností nekoupí plánovaných sedm rychlíkových jednotek Railjet od Siemensu. Kolik tím ušetříte?

Opci na railjety asi nevyužijeme, protože na to, co jsme schopni uplatnit v dálkové přepravě, nám vlastní vozy bohatě stačí. Navíc bychom museli k railjetům také koupit nebo pronajmout dvě lokomotivy, protože ty, které mají ve svém parku ČD, pro ně nejsou použitelné. Jednotky samy představovaly asi dvě miliardy korun, každá lokomotiva k nim má navíc hodnotu asi 250 milionů korun.

Kvůli lokomotivám bude trochu jinak vypadat i původně plánovaná profitabilita už nakoupených railjetů (ČD prvních osm souprav z původně plánované dodávky 15 kusů už koupily dříve). Protože teď sice přebíráme do provozu prvních 14 lokomotiv ze škodovky řady 380, které jsou špičkové, ale nejsou vybavené softwarem kompatibilním s railjety, takže si ta zařízení prostě nerozumí.

Aktuálně.cz: Jak bude postupovat převod nádraží ČD na Správu železniční dopravní cesty? Ještě Nečasova vláda rozhodla, že nádraží budou převedena a ČD za ně dostanou šest miliard korun, peníze měly sloužit na investice a další rozvoj. Uskuteční se tato operace?

Těžko říct. Záměr je třeba dopracovat, je třeba řešit cestu, jak ty prostředky zajistit, pokud se nevyplatí hned - a to asi ne - aby to byl i závazek pro budoucí části státního rozpočtu. Vidíme to jako rozumný krok i jako výsledek iniciativy naší konkurence, která žádá, aby se mohla dostat k nádražním prostorám, jež zatím využívají jen České dráhy.

Aktuálně.cz: Jenomže šestimiliardovou kompenzaci za nádraží zcela jistě označí konkurence za nedovolené zvýhodnění státního přepravce.

To si nemyslím, když nějaký majetek prodává konkurence, také za něj chce dostat zaplaceno.

 

Právě se děje

Další zprávy