Pošta zjistí, kde koupíte levný benzin. Nevydělá na tom

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
18. 4. 2013 21:30
Ministerstvo nechce zatěžovat čerpací stanice, proto přidá novou povinnost pošťákům
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Česká pošta spustila ve čtvrtek nový web Tankuj levněji. Lidé díky němu mohou zjistit aktuální ceny pohonných hmot u konkrétních čerpacích stanic. Data budou aktualizována každých 24 hodin.

Při startu projektu mapují zhruba 500 stanic po celé České republice. "Do dvou měsíců přibude dalších zhruba 500 sledovaných stanic," říká generální ředitel České pošty Petr Zatloukal. Cílový počet je stanoven na 2000 až 2200 pump.

Aktuální ceny pohonných hmot budou moci sledovat i majitelé chytrých telefonů. Do čtrnácti dnů totiž pošta spustí i mobilní aplikaci pro Android a iPhone.

Kromě srovnání cen benzinu Natural 95 a motorové nafty se motoristé mohou informovat také o kvalitě pohonných hmot na jednotlivých pumpách. Podkladem k tomu budou výsledky šetření České obchodní inspekce, která je taktéž partnerem projektu.

Proč státní podnik ve spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu, do jehož resortu patří dohled nad čerpacími stanicemi, přidělává práci pošťákům, místo aby přidal oznamovací povinnost k už beztak silně regulovanému oboru podnikání? Ministr Martin Kuba z ODS to vysvětluje právě tím, že nechce firmám přidávat další administrativní zátěž.

Jenom tam přibrzdí...

Každodenní informace v terénu mají zjišťovat zhruba čtyři tisíce stávajících pracovníků České pošty, kteří využívají k doručování zásilek auto. Pěším doručovatelům se nová povinnost vyhne.

"Pro doručovatele to nebude znamenat ani výraznou zajížďku. Svoji povinnost splní v rámci své každodenní vytyčené trasy," vysvětluje Zatloukal. Každému z doručovatelů bude podle jeho cílového bodu přidělen určitý počet benzinek. Nové zaměstnance kvůli tomu pošta nabírat neplánuje.

"Doručovatel tam v podstatě jen přibrzdí a opíše aktuální cenu benzinu Natural 95 a motorové nafty," dodává Kuba. Údaj pak vyplní do jednoduché šablony a odešle mobilem.

Zatím bez jasného názoru na novou službu jsou představitelé Odborového svazu zaměstnanců poštovních, telekomunikačních a novinových služeb. "K nové službě nemám co říci. Vím, že něco takového existuje, ale jaký to bude mít na doručovatele dopad, si netroufám odhadnout," odpovídá na dotaz online deníku Aktuálně.cz místopředseda svazu Karel Koukal.

Nevyděláme na tom, chceme být prospěšní

Podle Zatloukala nebyla příprava projektu nijak nákladná - státní podnik přišla na zhruba 300 tisíc korun. Veškeré náklady v podstatě představovalo jen spuštění webové stránky projektu.

"Veškeré náklady spojené s projektem hradila sama Česká pošta. My jsme navíc nemuseli zřizovat speciální úřad, čímž jsme se vyhnuli další zbytečné administrativní zátěži," pochvaluje si ministr Kuba.

Oba se shodují, že projekt nepřinese České poště žádný výdělek. Díky příjmům z reklamy na webu se maximálně zaplatí jeho provoz.

"Při zanedbatelných nákladech chceme ukázat, že dokážeme být společnosti prospěšní i v oblasti, která není pro Českou poštu typická," vysvětluje Zatloukal s tím, že nová aplikace prospěje jménu České pošty. "Musíme o něj pečovat, aby si s námi zákazníci spojovali všechno, co je dobré a jednoduše užitečné," dodává.

Inspirací bylo Rakousko

Ke spolupráci s Českou poštou inspirovalo ministerstvo průmyslu a obchodu Rakousko, které podobný web provozuje již několik let.

Původně webové stránky provozoval tamní automotoklub ÖAMTC, který vedle samotných řidičů využíval právě i poštovní doručovatele. Od srpna roku 2012 tam však již ministerstvo hospodářství iniciovalo změnu, podle níž musí majitelé čerpacích stanic zaznamenávat všechny změny cen pohonných hmot do takzvané datové banky cenové transparentnosti.

Cílem projektu Tankuj levněji je podle ministra Kuby umožnit spotřebitelům získat informace o cenách a kvalitě pohonných hmot a přispět tak k transparentnosti cenové politiky provozovatelů čerpacích stanic. Resort chce podle něj přimět také státní instituce, aby tyto stránky využívaly. Zatloukal doplňuje, že porovnáním cen pohonných hmot mohou instituce a firmy - na základě zkušeností České pošty - uspořit zhruba 12 procent palivových nákladů.

Ceny pohonných hmot zveřejňuje v Česku na webu dosud například společnost CCS nebo některé internetové servery. K dispozici jsou ale většinou jen průměrné ceny v jednotlivých krajích nebo okresech.

Pro Českou poštu není web s cenami pohonných hmot zdaleka prvním projektem, který přímo nesouvisí s jejím hlavním byznysem. V polovině tohoto měsíce například spustí vyhledávač, jehož prostřednictvím mohou firmy za 199 korun měsíčně dostávat informace o nově vypsaných zakázkách podle zvolených kritérií. Reakcí na pokles listových služeb má být také provozování radarů na měření rychlosti jízdy řidičů. Nedávno pošta vstoupila také do oblasti vymáhání pohledávek.

 

Právě se děje

Další zprávy