Automobilku Tatra vydražila J&T pro svého klienta

ČTK Radek Pecák Zuzana Kubátová ČTK, Radek Pecák, Zuzana Kubátová
15. 3. 2013 11:40
Nový majitel chce zachovat výrobu, vedení firmy kompletně vymění
Foto: Ondřej Besperát

Cheb - Kopřivnická automobilka Tatra byla v páteční dražbě v Chebu prodána za 176 milionů korun. Vyvolávací cena přitom měla původně přesahovat 200 milionů.

Podnik vydražila společnost Truck Development, jejímž jediným majitelem je Marek Galvas, spojený s investiční skupinou J&T. Šlo o jediného zájemce, dražba trvala minutu. Společnost Truck Development vznikla teprve minulý týden.

Investiční skupina odmítla, že by byla přímým vlastníkem Tatry. "Není to tak, že pan Galvas kupuje Tatru pro skupinu J&T. Ta situace je složitější, ale zatím nechci sdělovat detaily," řekl online deníku Aktuálně.cz mluvčí J&T Petr Málek.

Prostředky k financování akvizice poskytla právě skupina J&T. Galvas figuroval v některých firmách spřízněných s J&T, ale podle Málka není přímo jejím zaměstnancem.

J&T už před exekucí měla v zástavě zhruba 10procentní podíl Tatry a skoupila také část jejích pohledávek. "Skupina J&T financovala nákup Tatry a bude se podílet na stabilizaci podniku. Nejde však o projekt samotné J&T, ale akce jednoho z našich klientů," vysvětluje sám Galvas.

Nový majitel chce zachovat výrobu. "Počítáme, že příští týden přebereme podnik a nahradíme současné vedení firmy," řekl Galvas online deníku Aktuálně.cz. Nevyužije prý žádné členy současného vedení podniku.

"Nepředpokládáme žádné propouštění a chceme zachovat výrobu v současném rozsahu," dodal Galvas

Nový majitel vznikl před týdnem

Společnost Truck Development byla do obchodního rejstříku zapsána teprve před týdnem. Podle Galvase, který je jejím jediným akcionářem, byla firma založena účelově kvůli převzetí Tatry.

Slavného českého výrobce nákladních automobilů poslala do dražby společnost Composite Com, které Tatra dluží asi 650 milionů korun. Firma počítá s tím, že se s ní nový majitel brzy spojí a pohledávka společnosti bude uhrazena. "To ale může být jen tehdy, když Tatra bude vyrábět, protože částka za aukci samozřejmě nepostačuje," uvedl Andrej Čírtek.

Hodnota podniku byla stanovena na 1,765 miliardy korun, jeho závazky však činily 1,5 miliardy korun. Vyvolávací cena při dražbě činila 175,135 milionu korun.

O aktiva přichází i vlastník ČSOB

Prodejem firmy přicházejí její dosavadní akcionáři o své podíly. Vedle indické skupiny Vectra (s téměř 40procentním podílem byla dosud majoritním vlatníkem Tatry) a minoritních akcionářů, amerických soukromých investorů napojených na ředitele Tatry Ronalda Adamse, v Tatře ostrouhala také belgická finanční skupina KBC, vlastník české banky ČSOB.

Ta v Tatře držela prostřednictvím KBC Private Equity téměř pětinu akcií, jež získala před časem takzvanou kapitalizací svých pohledávek (Tatra nebyla schopna své dluhy splatit a bankovní skupina pohledávku transformovala v akcie Tatry). Prodejem Belgičané o svá tatrovácká aktiva defintivně přicházejí.

Věřitelé, jimž Tatra dluží celkem 1,5 miliardy korun, by na svých právech neměli být nijak kráceni, veškeré závazky Tatry prodejem přecházejí na nového vlastníka (právě kvůli výši dluhů byla nakonec prodejní cena Tatry tak nízká).

Neobvyklý prodej

Všechny strany exekuce se dnes divily tomu, že se dražby zúčastnil jediný dražitel. Podle Galvase to mohlo být způsobeno tím, že byl tento týden podán na Tatru a. s. insolvenční návrh. Krajský soud ho nakonec ve čtvrtek odmítl, dražba se proto mohla uskutečnit.

Řešení  finančních potíží velké firmy exekucí je v Česku velmi neobvyklé. V případě Tatry jde o první takový prodej fungující výrobní firmy, shodují se experti na insolvenční právo.

Podle dosavadního generálního ředitele společnosti Tatra Ronalda Adamse vstoupila nyní firma do nové kapitoly 163 let svého života. „Dnešní změna vlastníka řeší finanční záležitosti, které firmu v minulých třech letech brzdily. Nové výrobky a trhy, na něž Tatra v tomto obtížném období vstoupila, by se nyní mohly rychle rozvíjet a přivést Tatru zpět na špičkovou pozici, která jí náležela předtím, než byl průmysl zasažen celosvětovou finanční krizí," říká.

Připomeňte si slavnou historii tradiční značky:

 

Právě se děje

Další zprávy