Registr aut zkolaboval, ministerstvo si ničeho nevšimlo

ČTK Radek Pecák ČTK, Radek Pecák
13. 12. 2012 18:01
V Pardubicích se museli vrátit k původnímu systému, který existoval do července
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jan Langer

Praha - Centrální registr vozidel čelí opět problémům, na některých místech dokonce zkolaboval. Důvodem je nové propojení registrů s databází obyvatel.

Ministerstvo dopravy ale reagovalo neuvěřitelně. O výpadku nic neví a systém  funguje, vedení úřadu je s tím spokojeno.

Systém přitom zkolaboval například v Pardubicích. V Chrudimi sice registr zcela vypnout nemuseli, ale prakticky se zastavil. Další kolapsy hlásí Karviná a Kladno. V průběhu dopoledne míst, která hlásila obrovské problémy či úplná selhání, přibývalo. Lidé odcházeli s nepořízenou v Jablonci nad Nisou či v České Lípě. K práci ve starém systému se po čtvrt na deset museli vrátit také v Brně.

Na pardubické evidenci vozidel úředníci ráno spustili nově propojené registry, kvůli pomalé činnosti se ale záhy vrátili k původnímu systému. "Vrátili jsme se do července, kdy se uváděl do provozu nový registr vozidel. Během další půlhodiny ale systém spadl a je nefunkční," řekl vedoucí odboru dopravy pardubické radnice Vladimír Bakajsa.

V Praze ráno registr fungoval. "Čekal jsem zhruba hodinu," řekl redaktorovi online deníku Aktuálně.cz na pražském Chodovci, kde se nachází jedno z pracovišť magistrátu, po osmé hodině ráno asi 40letý muž. Přišel si sem zaregistrovat koupený ojetý vůz. "Nezaregistroval jsem, že by pracovnice za přepážkou měla s mojí záležitostí nějaké mimořádné problémy," sdělil při odchodu.

Čekání na dlouhé hodiny

Už méně spokojen byl podnikatel Milan Jirouš, který sem kvůli registraci vozidel dochází často. "Čekám už hodinu a půl a podle toho, jak ubývají čísla v pořadí přede mnou, soudím, že tady ještě zhruba stejnou dobu budu," řekl ráno v půl deváté. "Chtěl jsem si zarezervovat pořadí na internetu, jak jsem to obvykle dělával do července, kdy fungoval ještě starý registr, nyní je ale bohužel tato rezervace týden dopředu ´vyprodána´," dodal posmutněle.

V tu dobu se u přepážek odbavovala teprve pořadová čísla kolem třicítky, přitom nově příchozí si vytiskl pořadové číslo 322. Čekalo jej tedy určitě celodenní čekání.

Podle zkušeností dalších lidí, kteří včera na Chodovec přišli, se odbavení jednotlivých případů nijak nezrychlilo, možná ale i proto, že pracovnice se teprve práci s databází obyvatel učí.

Za poslední kolaps systému kritizoval ministerstvo stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec. Podle něj je současné dění vyústěním dlouhotrvajícího diletantského přístupu, kterým úřad obtěžuje občany.

Ministerstvo dopravy je ale s dnešním fungováním registru vozidel spokojeno. O výpadcích systému, které dopoledne postihly řadu měst, prý nic neví. Na dnešním setkání s novináři to řekl náměstek ministra dopravy a státní tajemník Miroslav Drobný. Ještě dopoledne přitom úřad problémy registru přiznal a tvrdil, že pracuje na jejich odstranění. Podobně se pochválila i dodavatelská firma ATS- Telcom.

Podle ministerstva vnitra, které spravuje databázi základních registrů, se výpadek týká výhradně systému provozovaného resortem dopravy. Registr vozidel údajně přináší zhruba pětiprocentní zatížení centrálního systému registrů, který v současnosti problémy nemá, dodal mluvčí úřadu Pavel Novák.

Další problémy na obzoru

Výhody propojení spočívají podle ministerstva dopravy především v tom, že úředníci nebudou muset pracně vyplňovat údaje o žadatelích o změny v registru vozidel. Všechny potřebné informace jako jméno, datum narození nebo v případě firmy IČO se totiž do registračního formuláře samy stáhnou z evidence základních registrů. Úředník pak bude muset pouze ověřit, zda data souhlasí s údaji žadatele. Pro občany to ale přináší povinnost mít v souladu všechny údaje jak v dokladech, tak v elektronických databázích.

Ani po dnešním spojení se ministerstvo dopravy problémů s registrem nezbaví. Podle České televize totiž není jasné, kdo bude mít registr dál pod správou. Smlouva se společnosti ATS-Telcom, která systém dodala, vyprší 31. března 2013. Samo ministerstvo dopravy přiznává, že nové výběrové řízení na správce všech systémů, tedy i registru, se nemusí stihnout.

Vývoj softwaru pro nový registr stál 37 milionů korun, dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo dopravy zaplatit za provoz registru. Kvůli problémům registru bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš čelil kritice. Od léta proto odvolal několik vedoucích pracovníků. Sám rezignoval 3. prosince poté, co ho k odstoupení vyzvala jeho strana LIDEM.

Podívejte se, jak registr kolaboval v létě:

 

Právě se děje

Další zprávy