Opravy dálnic letos končí. Příští uzavírky budou delší

Radek Pecák Radek Pecák
30. 10. 2012 13:38
Pravidlem bude vždy uzavírka delších úseků dálnic
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Radek Pecák

Praha - Za pár desítek hodin zmizí z dálnice D1 u Rousínova v úseku mezi Brnem a Vyškovem stavební stroje a skončí tak letošní sezona oprav těchto nedůležitějších komunikací. V dalších týdnech by tedy řidičům s výjimkou nehod, nástrah počasí a podobných nepříjemností nemělo jízdu po dálnicích už nic komplikovat.

Ředitelství silnic a dálnic je v tomto ohledu se svojí činností letos spokojeno. "Rozpočet na opravy silnic I. třídy a dálnic v letošním roce vyčerpáme z 99% procent" říká generální ředitel ŘSD David Čermák.

Většina oprav připadla letos na uplynulé dva měsíce. V září a říjnu se opravovalo šest kilometrů na dvou úsecích D1, zhruba stejně dlouhý úsek na D5 a přes pět kilometrů na  D11.

Dalších pět kilometrů D1 zvládli stavbaři opravit v létě od června do srpna a čtyři kilometry D5 se opravovaly již v květnu.

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové se letos poprvé začal uplatňovat model, který je typický zejména pro Německo a další státy, které mají s opravami dálničních úseků velké zkušenosti. Opravuje se totiž obvykle najednou delší úsek.

Řidiči mají být rádi

"Pokud se dálnice opravují ve větších celcích a jedná se o komplexní opravu, je celková doba omezení dopravy v letech minimalizována. Provizorní a krátké opravy totiž způsobují v daný moment stejné komplikace pro řidiče jako delší opravy a následně je jich v čase více," vysvětluje Ledvinová.

Například v Německu je opravovaný úsek dlouhý často deset i více kilometrů, dodává Ledvinová. U nás se obvykle opravuje stylem od jednoho sjezdu ke druhému, přičemž hustota sjezdů je v průměru vyšší, než právě v Německu.

Letos opravy asfaltových vozovek letos proběhly zpravidla výměnou jak obrusné, tak ložné vrstvy. Nová asfaltová vozovka by pak měla vydržet deset až patnáct let bez potřeby větších oprav.

Betonová vozovka vydrží třikrát déle

Pokud se takto důkladně opraví betonová vozovka, je její životnost ještě delší - 25-40 let.

Podle ŘSD se tímto způsobem i ušetří. "Díky tomu, že se vše realizuje najednou, se samozřejmě jedná i o pozitivní finanční přínos. „Vzhledem k aktuální situaci ve stavebnictví byly tyto opravy pro stát pořízeny za velmi nízké ceny. Například odhadovaná cena rekonstrukce betonové vozovky na dálnici D1 u Rousínova byla 120 milionů korun a vítězná nabídka činila 58 milionů," říká generální ředitel ŘSD David Čermák.

Podobným stylem se mají dálnice opravovat i v dalších letech. S výjimkou D1 od Mirošovic po Kývalku, kde je připraven samostatný scénář, se opravy soustředí na D1 v úseku Brno-Vyškov a dále na D11 mezi Prahu a Sadskou.

"V roce 2013 nově počítáme i se startem souvislých oprav na dálnici D2 Brno - Břeclav, kde se bude jednat o asfaltový přetah přes dnešní nevyhovující betonovou vozovku, jak to již několik let aplikujeme na D11," říká generální ředitel ŘSD David Čermák.


      

 

Právě se děje

Další zprávy