Dvořák: Zájem o ČSA letos nebude. Zřejmě se neprodají

Radek Pecák Radek Pecák
20. 2. 2012 11:01
V Evropě je nyní obrovský přetlak aerolinek nabízených k prodeji
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČSA

Praha - Není příliš pravděpodobné, že by České aerolinie letos našly nového vlastníka. Šance, že se letos podaří prodat národního leteckého dopravce ČSA, je podle ředitele Českého aeroholdingu Miroslava Dvořáka menší než 50 procent.

Dvořák v rozhovoru pro deník E15 uvedl, že o nákup aerolinií není příliš zájem. Navíc se domnívá, že stát by neměl ČSA prodávat, ale založit společný podnik aeroholdingu se strategickým partnerem.

"V Evropě jsou dnes de facto všechny aerolinky na prodej. Je tu obrovský přetlak nabídky a já neregistruji nějaké seriózní množství kupců," řekl Dvořák. Problémové evropské aerolinie podle něj čekají na kupce z Perského zálivu, Asie a hlavně Číny, kteří ale nyní nemají zájem.

Do struktury státem vlastněného Českého aeroholdingu, který přebírá dceřiné společnosti ČSA, by se do konce letošního roku mělo začlenit také Letiště Praha. Předtím ale musí prokázat antimonopolnímu úřadu splnění zhruba 20 podmínek.

Podíl ČSA na provozu letiště je nyní 36 procent

Ve stejné době mohou být pod aeroholding převedeny i samotné ČSA. Přesun letiště i všech firem ČSA pod holding má přinést finanční úspory i zachování ziskových činností aerolinií v případě jejich krachu.

Prohlédněte si, jak vypadá bezpečnostní cvičení ČSA:

ČSA mají nyní na provozu pražského letiště podíl kolem 36 procent proti zhruba 50 procentům v roce 2007. Po dokončení jejich restrukturalizace, jejíž součástí je utlumování provozu, by podíl mohl klesnout až na 25 procent.

"Každý další rok, kdy se udrží pravidelná doprava ČSA, zásadně zmírní negativní dopad na areál Ruzyně," podotkl Dvořák. "Pro letiště je pozitivní už to, že ČSA nezkrachovaly rychle v roce 2009, ale proces jejich zmenšování je řízený," dodal.

Otázka přežití ČSA je podle Dvořáka stále nejistá. Evropská komise totiž šetří, zda úvěr 2,5 miliardy Kč pro ČSA od státní společnosti Osinek v roce 2009 nebyl nepovolenou veřejnou podporou. V případě, že by aerolinie musely prostředky vrátit, byl by to podle Dvořáka jejich konec.

"Každá veřejná pomoc je nepovolená. Ale může být v souladu s podmínkami v mimořádném období, protože rok 2009 byl Evropskou komisí definován jako mimořádný," řekl k tomu Dvořák. "Komise řekla, že ti, kteří byli zasaženi krizí, mají výjimku, ale musí dodržet pravidla. A my se teď snažíme dokázat, že ČSA tyto podmínky splňují," dodal Dvořák pro E15.

 

Právě se děje

Další zprávy