Drahá nafta obírá stát o miliardy, firmy chtějí slevu

Radek Pecák Radek Pecák
19. 1. 2012 17:08
Snížení spotřební daně má minimální šanci na úspěch, pomoci má "profesionální nafta"
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Pavel Baroch

Praha - Kvůli rekordně drahé naftě přichází státní rozpočet o miliardy korun na DPH a spotřební dani. Už loni dopravci reagovali na vysoké ceny tak, že místo u tuzemských čerpacích stanic tankovali do svých kamionů levněji v zahraničí.

"Dnes je naprosto rozšířená praxe, že kamion mířící do západní Evropy vyjede z Česka s nádrží jen tak zaplněnou, aby dojel pro levné palivo do Lucemburska. Tam pak tankuje i na cestu zpět, samozřejmě do plna. A v Česku se pak z jeho nádrží vyčerpává palivo do těch nákladních aut, které pendlují po České republice a možnost tankovat levněji v zahraničí nemají, " uvádí konkrétní příklad Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české pobočky DKV Euro Service.

Tato firma poskytuje služby pro dopravce na evropském trhu, například vydává karty pro placení pohonných hmot, servisních a dalších služeb. Společnost uvádí, že tankování do zahraničí přesunulo 35 procent jejích klientů.

Ceny dále porostou

Čím budou v Česku pohonné hmoty dražší, tím bude státní rozpočet tratit více, protože firmy se během ekonomické krize naučily hledat každou možnost, jak ušetřit.

Podle posledních zpráv cena nafty v příštím týdnu u tuzemských čerpacích stanic pravděpodobně v průměru dosáhne na 37 korun. Při takovéto úrovni cen získává stát z každého prodaného litru necelých jedenáct korun z fixní spotřební daně, na DPH pak dalších více než šest korun.

Podívejte se, jak "tankuje" sama čerpací stanice

Další růst ceny zčásti zaviní vysoká cena suroviny daná současným kurzem koruny vůči dolaru, také čerpadláři plánují zvýšit si současné nízké marže.

V konečném důsledku to pravděpodobně povede ke zdražení cen zboží a služeb, protože dopravci nemají žádné rezervy.

"Pokud nynější vysoké ceny zůstanou, je jediným řešením zvýšení ceny za dopravu. Dopravce nemůže oněch 90 haléřů na kilometr brát ze své marže, protože ta je zcela minimální, pokud vůbec ještě nějaká je," sdělil například deníku E 15 Vojtěch Hromíř ze sdružení dopravců Česmad Bohemia. Právě o 90 haléřů se kvůli meziročnímu nárůstu ceny nafty zvýšily náklady přepravců.

Zkuste profesionální naftu

Česmad prosazuje plošné snížení spotřební daně z nafty, tento návrh však ministerstvo financí kategoricky odmítá.

Podle Ondřeje Pavlíka z DKV je nejúčinnější cestou, jak přitáhnout nejen tuzemské firmy, ale i projíždějící kamiony k tankování v Česku, zavedení takzvané profesionální nafty.

"Navrhované plošné snížení spotřební daně nefunguje. Na Slovensku po snížení spotřební daně o tři koruny na litr stoupl objem prodané nafty jen o 20,5 procenta, a to je příliš málo. V Česku byl návrh snížit o 2,50 koruny. Aby se poté příjmy státu ze spotřební daně u nafty dostaly alespoň na stejnou úroveň jako nyní, muselo by se tankovat o 30 procent více. A to je utopie," uvádí Pavlík.

Navíc podle informací, které má k dispozici, by pravděpodobně větší než korunové snížení spotřební daně v Evropské unii stejně neprošlo.

Naopak profesionální nafta by podle Pavlíka sloužila jako motivace i pro dopravce z okolních zemí, kde profesionální nafta zavedena také není.

Podle propočtů DKV by už při vratce pěti eurocentů za litr stouplo čerpání nafty do kamionů u našich čerpadel zhruba o pětinu. Neprodalo by se tudíž současných 2,3 miliardy litrů řidičům kamionů, nýbrž zhruba 2,7 miliardy litrů, Na složené dani (DPH+spotřební daň) by tudíž měl stát získat více než tři miliardy korun. 

 

Právě se děje

Další zprávy