Odbyt aut v Evropě už začal váznout. S výjimkou VW

Radek Pecák Radek Pecák
16. 12. 2011 11:21
Své prodejní podíly letos opět výrazně navyšují korejské značky Hyundai a KIA
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Radek Pecák

Brusel - Zhruba o dvě procenta aut méně než v loňském roce se letos prodá v Evropské unii. Dá se to vyvodit z čerstvé statistiky organizace ACEA, která sdružuje evropské výrobce vozidel.

Výsledky od ledna do konce listopadu jsou totiž nyní o 1,4 procenta horší než za stejné období loňska. V samotném listopadu se navíc meziroční propad prohloubil na 3,5 procenta. Celkem se od letos zatím v EU prodalo  12 157 000 aut, zatímco loni to bylo 12 325 000.

„Statistiky registrací nových osobních aut za listopad potvrzují negativní očekávání. Pokles je z velké části důsledkem problémů Eurozóny. Spotřebitelé odkládají nákup aut, podobně jako tomu bylo v průběhu ekonomické krize v letech 2008 a 2009. Pokles zatím naštěstí není tak dramatický, nicméně je pravděpodobné, že následující měsíce budou rovněž ve znamení poklesu registrací v řádu jednotek procent," uvedl ve svém komentáři Jan Linhart, Partner společnosti KPMG Česká republika.

Německo roste nadále

Jedinou výjimkou, která do značné míry snižuje propad celé EU, je největší automobilový trh v Evropě - Německo. Tam se letos meziročně prodalo o 9 procent aut víc. Další velké  trhy (Velká Británie, Itálie, Španělsko a Francie) jsou již v mínusu.

Česká republika patří k zemím, kde prodeje mírně rostou (+2,7 procenta), na Slovensku je nárůst výraznější (+9 procent).

S touto situací korespondují i  prodejní výsledky evropských automobilových značek. Nejvíce v porovnání s loňskými čísly ztrácí Fiat (-11,9 procenta), také Renault a skupina PSA zahrnující Peugeot a Citroën je na tom letos hůře o 8 procent. Podobně je na tom i Toyota a Suzuki. Ford ztrácí necelá 4 procenta, GM necelé jedno procento. Daimler, který vyrábí vozy Mercedes-Benz je v meziročním srovnání od ledna do listopadu  v mínusu 0,5 procenta. 

Naopak výrazný vzestup zaznamenávají další dvě německé automobilky - BMW (+8,6 procent) a také největší výrobce aut v Evropě - VW. Rostou všechny jeho koncernové značky - nejvíce Audi (+9,5 procent), samotný VW o více než 8 procent, Škoda o necelých šest. Ta však v listopadu již zaznamenala meziroční propad o 7 procent.

Ještě rychlejším tempem než Volkswagenu se daří prodeje zvyšovat korejským značkám Kia a Hyundai.

 

Právě se děje

Další zprávy